مشکلات عاطفی دانش آموزان در تعامل با برنامه های درسی

مشکلات عاطفی دانش آموزان در تعامل با برنامه های درسی این با من: برنامه های درسی مدارس نه فقط بر دانش و مهارت های دانش آموزان، بلکه بر عواطف و احساسات آنها نیز تأثیر می گذارند. این پژوهش، مشکلات عاطفی دانش آموزان در تعامل با برنامه های درسی را بررسی نموده است.



به گزارش این با من به نقل از ایسنا، در جهان امروز، نظام های آموزشی نقش برجسته ی در ارتقای کیفیت زندگی ایفا می کنند. برنامه های درسی به عنوان قلب آموزش و یادگیری، اهداف آموزشی را به دانش آموزان منتقل می کنند. با این وجود، خیلی از این برنامه ها بیشتر بر حوزه های شناختی متمرکز هستند و توجه کمتری به نیازهای عاطفی دارند. پژوهش های مختلف نشان داده اند که بی توجهی به عواطف دانش آموزان، تأثیر منفی بر پیشرفت آنها دارد. عواطف، همچون شادی، خشم، اضطراب و امید، در پروسه یادگیری نقش کلیدی دارند. مطالعات نشان داده اند که رشد عاطفی در کنار توانایی های شناختی، به نتایج بهتری در آموزش منجر می شود. این مسئله خصوصاً در دانش آموزان مقاطع ابتدایی که با تغییرات زیادی در عواطف و رفتار روبه رو هستند، اهمیت بیشتری دارد.

همچنین، حوزه عاطفی در یادگیری شامل احساسات مثبت و منفی است که تأثیر مستقیمی بر عملکرد دانش آموزان دارند. احساسات مثبت مانند امیدواری و اشتیاق به یادگیری، می توانند انگیزه دانش آموزان را تقویت نمایند. در مقابل، احساسات منفی مانند اضطراب و خشم، مانعی برای پیشرفت تحصیلی هستند. بنابراین، توجه به این ابعاد در طراحی و اجرای برنامه های درسی امری لازم است.

در همین راستا، سیروس اسدیان، عضو هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، به همراه دو همکار دانشگاهی خود تحقیقی را انجام داده اند. این پژوهش، به مشکلات عاطفی دانش آموزان ششم ابتدایی در برخورد با برنامه های درسی پرداخته و بدنبال ارائه راهکارهایی برای کاهش این مشکلات بوده است.

این پژوهش با بهره گیری از روش کیفی انجام شده و از معلمان پایه ششم در شهرهای مهاجران و اراک دعوت شد تا در آن مشارکت کنند. محققان با ۱۹ نفر از معلمان مصاحبه کردند و از روش تحلیل داده ها برای استخراج مفاهیم استفاده کردند. مصاحبه ها نشان دادند که عواملی مانند خانواده، محیط اجتماعی و برنامه های درسی، بر عواطف دانش آموزان تأثیر دارند.

بر اساس یافته های این پژوهش، مشکلات عاطفی دانش آموزان به سه دسته عوامل آموزشی، خانوادگی و فردی تقسیم می شوند. بطور مثال، طراحی نامناسب برنامه های درسی، انتظارات غیرواقعی از دانش آموزان، و ارزشیابی های ناکارآمد همچون دلیلهای بروز این مشکلات هستند. همچنین، خاصیت های فردی مانند سن بلوغ و تغییرات عاطفی ناشی از آن، نقش مهمی در این چالش ها دارند.

در نتیجه گیری، پژوهشگران بر اهمیت توجه به عواطف در برنامه های درسی تاکید کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که عدم توجه به حوزه عاطفی، پیامدهایی مانند افت تحصیلی، کاهش انگیزه و مشکلات اجتماعی به همراه دارد. یافته ها نشان دادند که اصلاح روش های تدریس و تقویت روابط معلمان و دانش آموزان، می تواند نقش مؤثری در پایین آوردن این مشکلات داشته باشد.

این پژوهش همین طور بر لزوم پشتیبانی از خانواده ها تاکید داشت. فرهنگ سازی و ارائه آموزش های لازم به والدین، می تواند نقش مؤثری در پایین آوردن فشارهای عاطفی بر دانش آموزان داشته باشد. از طرف دیگر، استفاده از فنون رفتاردرمانی و تقویت معلمان نیز همچون پیشنهادهای این مطالعه برای بهبود وضعیت عاطفی دانش آموزان بود.

این مطالعه که به بررسی نقش عواطف در برنامه های درسی پرداخته است، در دوفصلنامه «پژوهش های برنامه درسی» دانشگاه شیراز و انجمن مطالعات برنامه درسی انتشار یافته است. این نشریه با انتشار مقالات پژوهشی در عرصه آموزش و برنامه های درسی، بدنبال ارتقای کیفیت آموزش در کشور است.

یافته های مطالعه فوق می توانند به مسئولان آموزشی، معلمان و خانواده ها کمک کنند که با شناخت بهتر از تأثیرات عواطف بر یادگیری، قدمهای مؤثری در راستای بهبود کیفیت آموزش بردارند. توجه به احساسات دانش آموزان، نه فقط عملکرد تحصیلی آنها را بهبود می بخشد، بلکه به ایجاد محیط های آموزشی سالم تر و جذاب تر نیز کمک خواهدنمود.





منبع:

1403/10/23
13:39:11
5.0 / 5
8
تگهای خبر: آموزش , انجمن , پژوهش , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما