به كمك امواج فراصوت ممكن شد

راهکاری نوین برای حل معضل لخته های خونی خطرناک

راهکاری نوین برای حل معضل لخته های خونی خطرناک به گزارش این با من، لخته های خونی که در شریان های تغذیه کننده قلب و مغز ایجاد می شوند، از عوامل اصلی بروز حملات قلبی و مشکلات جدی تنفسی هستند. این لخته ها در صورت عدم درمان، می توانند به ریه ها یا سایر نقاط بدن منتقل شوند و صدمه های جدی تری ایجاد کنند. یکی از مهم ترین چالش ها، دستیابی به روشی مؤثر برای تجزیه و انحلال لخته های خطرناک می باشد.



به گزارش این با من به نقل از ایسنا، لخته های خونی به علت ساختار پیچیده و میکروسکوپی خود، می توانند سبب انسداد جریان خون در شریان ها شوند و به مشکلاتی همچون سکته قلبی یا آمبولی ریه منجر شوند. ترومبولیز، روشی برای از بین بردن لخته هاست که با استفاده از داروهای خاص، جریان خون را باردیگر به حالت عادی برمی گرداند. با این وجود، این شیوه ها گاهی وقت گیر هستند و اثربخشی لازم را در تمامی موارد ندارند. بنابراین، تحقیقات برای یافتن روش های سریع تر و کم تهاجمی تر، همچنان ادامه دارد. یکی از این شیوه ها استفاده از امواج فراصدا برای شکستن لخته ها است که توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این امواج با تشکیل فشار و حباب هایی کوچک، می توانند به شکستن لخته ها کمک کنند.

پژوهشگران کشور برای یافتن روشی جدید و کارآمد، مبادرت به انجام تحقیقی کرده اند که به بهبود کارآمدی درمان لخته های خونی می پردازد.

در این پژوهش که توسط تیمی از محققان از دانشگاه های مختلف نظیر خاتم، تربیت مدرس و دو موسسه پژوهشی بین المللی صورت گرفته، هدف اصلی کاهش ابعاد لخته های خونی در رگ ها با استفاده از امواج فراصدا بوده است. محققان در این مطالعه تلاش کردند با به کارگیری امواج صوتی فراصوتی، ساختاری از لخته های خونی را تغییر دهند و به تجزیه آنها کمک کنند. این شیوه به علت غیرتهاجمی بودن و سرعت عمل بالا، می تواند بعنوان جایگزینی برای روش های فعلی درمانی معرفی شود.

در این پژوهش، محققان به کمک معادلات پیچیده فیزیکی، شرایطی را شبیه سازی کردند که در آن امواج فراصدا بر لخته های خونی تاثیر می گذارند. این شبیه سازی ها بر مبنای یک مدل خاص به نام «معادله ریلی-پلست» انجام شد که نحوه فروپاشی حباب های کوچک ایجادشده توسط امواج فراصوتی را توصیف می کند.

به علاوه، تیم تحقیقاتی با محاسبه دقیق فشار لازم برای تغییر شکل لخته ها، به این نتیجه رسید که امواج فراصوتی قادر هستند این فشار را تأمین کرده و به صورت مؤثری لخته های خونی را از بین ببرند.

نتایج این پژوهش نشان می دهند که با اعمال فشار لازم و استفاده از امواج فراصدا، لخته های خونی در معرض فشار قرار گرفته و شکل خویش را از دست می دهند. این تغییر شکل سبب انحلال لخته ها و کاهش خطرات ناشی از آنها می شود. شبیه سازی های انجام شده توسط محققان همینطور نشان داد که این شیوه می تواند در زمان کوتاه و با دقت بالا به کاهش ابعاد لخته های خونی کمک نماید.

در نتیجه گیری این پژوهش، محققان تاکید کرده اند که استفاده از امواج فراصدا، نه تنها روشی مؤثر و سریع برای از بین بردن لخته هاست، بلکه با کمترین صدمه به بافت های اطراف، یک گزینه غیرتهاجمی و ایمن برای بیماران به حساب می آید. فشار ایجادشده توسط این امواج، بشکلی دقیق محاسبه شد و نشان داده شد که با این شیوه، تغییر شکل و انحلال لخته به خوبی امکانپذیر است.

این پژوهش با عرضه راهکاری نوین برای حل مشکل لخته های خونی، گام مهمی در پیشبرد دانش پزشکی به حساب می آید. امواج فراصدا که پیشتر در جراحی ها و روش های تشخیصی به کار رفته بودند، حالا بعنوان یکی از ابزارهای کلیدی برای از بین بردن لخته های خونی مورد استفاده قرار می گیرند. از اهمیت این پژوهش میتوان به کاهش خطرات ناشی از بیماری های قلبی و عروقی اشاره نمود، که یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر در سراسر دنیا است.

نتایج این پژوهش که توسط محققانی از چندین دانشگاه داخلی و خارجی انجام شده است، در «دوفصلنامه انجمن علوم صوتی ایران» که اولین نشریه علمی پژوهشی کشور در حوزه علوم صوتی است، به چاپ رسیده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش می توانند در آینده منجر به توسعه ابزارها و روش های نوین درمانی برای بیماران دچار لخته های خونی شوند.



1403/06/23
01:51:03
5.0 / 5
61
تگهای خبر: انجمن , پژوهش , دانشگاه , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما