معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد:

ممنوعیت فروش تعهدات علوم پزشکی توسط دیوان

ممنوعیت فروش تعهدات علوم پزشکی توسط دیوان به گزارش این با من، معاون آموزشی وزارت بهداشت از ممنوع شدن فروش تعهدات دانشجویان علوم پزشکی در کشور توسط دیوان عدالت اداری اطلاع داد و اظهار داشت: تعهدات دانشجویان علوم پزشکی فروشی نیست و خوشبختانه با ابلاغ رای دیوان این رای از نظر قانونی هم ممنوع خواهد شد.


به گزارش این با من به نقل از ایسنا، ابوالفضل باقری فرد در نشست خبری با رسانه ها که امروز در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، گزارشی از مهم ترین عملکرد معاونت آموزشی این وزارت خانه عرضه داد و اظهار داشت: از آغاز کار دولت سیزدهم که کار خویش را شروع کردیم شرایط ویژه ای که می شود گفت شرایط جنگی بود در کشور حاکم بود به صورتی که کشور ما همانند سایر کشورهای دنیا به علت شیوع کرونا در وضعیت نابه سامانی قرار داشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور بنابراین اغلب تعطیل بود و این در شرایطی است که دانشجویان علوم پزشکی باید در کلاس های درس به صورت حضوری حاضر می شدند به همین جهت مهم ترین کاری که انجام دادیم این بود که از آغاز سال ۱۴۰۰ همه کلاس های خویش را به صورت حضوری برگزار کردیم و دانشجویان برای حضور در کلاس ها اجبار آور شد.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: به منظور آغاز آموزش حضوری دانشجویان علوم پزشکی ما تمامی دانشجویان را واکسینه کردیم این در حالی بود که ما برای شروع آموزش حضوری مشکلاتی شامل تعطیلی برخی کلاس های درس و تبدیل آنها به انبارهای دارویی و همینطور بازگرداندن برخی خوابگاه های استیجاری مواجه بودیم که توانستیم این مشکلات را که در دوره آموزش مجازی به وجود آمده بود برطرف و کلاس های حضوری خویش را شروع نماییم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با تکیه بر اینکه کارهای تحولی زیادی در این عرصه در دولت سیزدهم انجام شد، تصریح کرد: یکی از مهم ترین اقدامات صورت گرفته ساماندهی دانشجویان خارج به داخل بود به صورتی که ما پیش از تابستان ۱۴۰۰ برخی از دانشجویان ما می توانستند با دور زدن کنکور و گذراندن ۳۰ یا ۳۶ واحد درسی که اغلب در کشورهای اطراف روسیه و ترکیه بود باردیگر به کشور منتقل شده و در یکی از کلاس های رشته های پر متقاضی پزشکی، داندانپزشکی، داروسازی و غیره تحصیل کنند و در واقع این افراد می توانستند با دور زدن قانون و زیرپا گذاشتن عدالت بر صندلی های رشته های علوم پزشکی تکیه کنند.
باقری فرد با بیان اینکه تدوین قانون انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل ایرانی از خارج به داخل یکی از مهم ترین اقدامات وزارت بهداشت به حساب می آید، اظهار نمود: برپایه این قانون که به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی هم رسیده است دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در کشورهای خارجی باید حداقل ۷۲ واحد تحصیلی یعنی چهار ترم را در آنجا بگذرانند و بعد از آن در صورت شرکت در آزمون و پذیرش در آن می توانند به کشور باز گردند و در رشته های علوم پزشکی تحصیل کنند. البته این آزمون در سال دو بار برگزار می گردد و افراد محدودی می توانند در آن پذیرفته شوند.
او همینطور از ساماندهی تعهدات رشته علوم پزشکی خبر دادو اظهار داشت: ما چیزی بعنوان فروش تعهدات نداریم و ممنوعیت فروش تعهدات علوم پزشکی به تازگی در دیوان عدالت اداری هم ممنوع شده است و کسانی که به هر علتی از تحصیل مجانی بهره برده اند باید تعهدات خویش را انجام دهند در واقع فرق تعهد با طرح اینست که طرح ما به دانشجو می گوییم باید دو سال را در جایی که ما می گوییم باید کار کند اما در تعهد الزامی وجود ندارد خود دانشجو می تواند در هر جایی که مایل هستند پنج سال خدمت عرضه بدهند و اگر برای خروج از کشور به ما رجوع کنند باید تعهدات خویش را انجام داده باشند و رای دیوان عدالت اداری در این حوزه هم بزودی ابلاغ می شود و برپایه آن فروش تعهدات پزشکی به صورت کامل ممنوع خواهد شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزایش حقوق دانشجویان دوره دستیاری را یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم عنوان نمود و اظهار داشت: پیش از این دولت حقوق دانشجویان دستیاری بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون بود که این میزان در دولت فعلی بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون برای دانشجویان فوق تخصصی مجرد و ۱۵ تا ۱۷ میلیون برای دانشجویان متاهل افزوده شد.
وی افزود: سال جاری برای نخستین بار در بودجه عمومی کشور سه همت یعنی ۳۰۰۰ میلیارد تومان به اعتبار دانشجویان دستیاری افزوده شد این اعتبار به دانشجویان علوم پزشکی تخصیص خواهد یافت.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از کارهایی که در حوزه دستیاری انجام دادیم اینست که هر دستیار می تواند در صورت مجاز شدن ۱۰۰ رشته را انتخاب نماید این در شرایطی است که در سالهای گذشته صرفاً ۱۲ رشته می توانستند انتخاب کنند.
باقری فرد همینطور به بحث صندلی های خالی در بعضی رشته های دستیاری اشاره نمود و اظهار داشت: به علت اینکه نظام پرداخت ما درست نبود از ۱۰ سال پیش این مسئله شروع شد و تمایل برای ورود در یکسری رشته ها شامل طب اورژانس، بیهوشی و طب کودکان کمتر بود. خوشبختانه با تغییراتی که در نظام پرداخت آنها و همینطور تشویق هایی که برای این افراد در نظر گرفتیم توانستیم مشکل صندلی خالی را حل نماییم.
وی در مورد بودجه رشته های علوم پزشکی هم خاطرنشان کرد: بورسیه دانشجویان در رشته های علوم پزشکی صرفاً در حوزه های مورد نیاز انجام می گیرد و ما توانستیم نیازها را از دانشگاه ها دریافت نماییم و برپایه این نیازسنجی دانشجویان می توانند در رشته های تعیین شده بورس شوند و علاوه بر کارانه معادل حقوق پزشک عمومی حقوق دریافت می کنند. در واقع دریافتی این افراد دو برابر می شود و پس از فارغ التحصیلی هم به صورت دو برابر باید خدمت عرضه کنند.
وی از ابلاغ دفترچه انتخاب رشته دانشجویان دستیاری در هفته آینده اطلاع داد و اظهار داشت: ۸۰ درصد دانشجویان در این آزمون مجاز به انتخاب رشته شدند و تنها ۲۰ درصد آنها امکان انتخاب رشته ندارند در واقع در سالهای گذشته ۷۰ درصد دانشجویان شرایط انتخاب رشته را داشتند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در مورد حواشی سوالات آزمون دستیاری سال جاری هم اظهار داشت: سال جاری دو تا از ۱۵۰ سوال این آزمون مبهم و دارای مشابهت بود که این مورد بعد از اعتراضات سه روزه داوطلبان مورد بررسی قرار گرفت و امتیاز آن به همه داوطلبان داده شد.
وی تصریح کرد: به صورت کلی تمامی داوطلبانی که می توانستند ۱۵۰ نمره از ۶۰۰ نمره آزمون را کسب کنند مجاز به انتخاب رشته در این آزمون بودند. همینطور در پذیرش دانشجویان علوم پزشکی با ۷۰ درصد اولویت با دانشجویان بومی می باشد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در مورد فراخوان جذب اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور اظهار داشت: ما در فراخوان سال جاری مجوز جذب ۱۸۷۰ هیات علمی را داشتیم که ۷۵۰۰ داوطلب در این فراخوان شرکت کرند و برخلاف ادعاهایی که عنوان می شود فارغ التحصیلان علوم پزشکی مهاجرت می کنند تقاضا برای ماندن در کشور بیشتر است.
باقری فرد همینطور در مورد خودکشی دانشجویان دستیاری در دانشگاه ها هم اظهار نمود: خودکشی یک امر علمی است و آمار آن در تمام دنیا در حوزه علوم پزشکی بالا می باشد اما ایران در مقایسه با خیلی از کشورهای دیگر وضعیت بهتری در این حوزه دارد اما ما معتقد هستیم حتی یک خودکشی در این حوزه هم زیاد است و باید تدابیری اندیشیده شود که خوشبختانه وزارت بهداشت با انجام اقداماتی نظیر الزامی کردن غربالگری سلامت روان به این حوزه ورود می کند.
او در آخر ضمن اشاره به تحصیل ۱۰ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور اظهار داشت: ما از ۵۰ کشور دنیا دانشجو داریم که در رشته های علوم پزشکی داخل تحصیل می کنند.




منبع:

1403/04/05
19:19:34
5.0 / 5
143
تگهای خبر: آزمون , آموزش , بورسیه , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما