تجارت پایان نامه های دانشگاهی در برخورد با چالش و فرصت های هوش مصنوعی
این با من: اصفهان در صورتیکه تجارت پایان نامه های دانشگاهی، بازهم یکی از چالش های جامعه علمی است و بصورت آشکار و گسترده جریان دارد، هوش مصنوعی برای نوشتن پایان نامه ها در دسترس همگان قرار گرفته است.
تجارت پایان نامه های دانشگاهی، بازهم یکی از چالش های جامعه علمی است که بصورت آشکار و گسترده جریان دارد. با وجود تمامی تلاش ها برای روبرو شدن با این مشکل و ایجاد قوانین سختگیرانه، این تجارت غیرقانونی بازهم به حیات خود ادامه می دهد. دانشجویان با پخش برگه های تبلیغاتی در اطراف دانشگاه ها، به معرفی خدمات نوشتن پایان نامه می پردازند. تعداد زیادی از سایت های اینترنتی نیز در این کارهای غیرقانونی نقش دارند.
یکی از این سایت ها، هزینه نوشتن پایان نامه رشته پرستاری را حدود ۱۰۰ میلیون تومان اعلام می کند؛ رقمی که نشان از گسترش و عمق این مشکل دارد. این تجارت غیرقانونی برای تقویت رزومه دانشجویان در رشته های مختلف تحصیلی نیز گسترده شده است.
هوش مصنوعی می تواند در نوشتن پایان نامه دخالت کند و ابزاری تسهیل کننده یا جایگزین برای آن باشد. توانایی های منحصربه فرد هوش مصنوعی در جوامع دانشگاهی، نیاز به ایجاد رویکرد جدید را بالاتر از پیش ضروری کرده است. هوش مصنوعی با توانمندی های فوق العاده خود، می تواند به ابزاری برای افزایش کیفیت و سرعت نگارش پایان نامه ها تبدیل گردد، اما در عین حال، نگرانی ها درباره ی سوءاستفاده از این فنآوری نیز بالا رفته است.
در صورتیکه جامعه دانشگاهی با چالش های بیش از پیش خود دست وپنجه نرم می کند و بر سر حفظ اصالت علمی و اخلاقی خود تلاش می کند، گرفتن رویکرد جدید نسبت به هوش مصنوعی بصورت جدی احساس می شود.
دانشگاه های توده گرا باید جمع شوند
رضاعلی نوروزی، دبیر ستاد آزمون های استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا می گوید: پدیده خریدوفروش پایان نامه انکار نشدنی است و راه مبارزه با این تقلب در جمع کردن دانشگاه های توده گرا، اجرای فرایندهای بازنگری، نظارت و اعمال سختگیری در پذیرش و تربیت دانشجو نهفته است.
وی ورود افراد نالایق به دانشگاه ها را علت اصلی خریدوفروش پایان نامه می داند و می افزاید: بنده یک شخصیت دانشگاهی هستم و خریدوفروش پایان نامه را انکار نمی کنم، اما آمار دقیقی از میزان خرید و فروش در اختیار ندارم. اینکه چند درصد از دانشجویان مرتکب این تقلب می شوند قابل بحث و بررسی است. اگر دانشگاه ها فقط ۱۰ درصد متقاضیان را پذیرش کنند، سیستم به سوی نخبه گرایی حرکت می کند و دانشجویانی که شایسته تحصیل هستند به آن ورود می کنند، پس احتمال تخلف کم می شود، چون دانشجو در انجام کار خود ناتوان نیست.
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان ادامه می دهد: جمعیت کشور ایران و دانشگاه های آن در مقایسه با سایر کشورها نشان میدهد که ظرفیتهای دانشگاهی بیش از اندازه نیاز کشور است؛ خدا را شکر انواع و اقسام دانشگاه ها را داریم و پذیرش دانشجوی خارجی هم چندان مورد توجه نبوده است.
نوروزی ضمن تاکید بر این که دانشگاه های کشور سریعا به سوی توده گرایی می روند، توضیح می دهد: بصورت تخصصی دانشگاه های کشور به دو دسته دانشگاه های توده گرا و دانشگاه های نخبه گرا تقسیم بندی می شوند. وجود ظرفیتهای زیاد دانشگاهی، امکان ورود افرادی را به دانشگاه فراهم می آورد که از توانایی کافی برای نوشتن پایان نامه بی بهره اند. در نهایت این دانشجویان به خرید پایان نامه روی می آورند یا استاد، بار انجام کار آنها را به دوش می کشد. تعداد دانشجویان هر استاد راهنما بالاتر از توان استاد تعریف می شود.
تعارف نداریم، نظام آموزشی ما کارآمد نیست
وی با ابراز تأسف از این که هدف فقط پرشدن ظرفیت ها است و پذیرفته شدگان با نمره زیر ۵۰ درصد در درسهای آزمون ورودی وارد دانشگاه می شوند، تصریح می کند: درصد آزمون زیر ۵۰ درصد نمایانگر نمره زیر۱۰ است. آیا متقاضی با کسب این نمره، شایسته ورود به دانشگاه است؟ در صورتیکه درست تر این است که افراد با نمره بالای ۱۶ یعنی ۸۰ درصد به دانشگاه راه پیدا کنند، حتی اگر از بین داوطلبان تنها یک نفر موفق به کسب این نمره شود.
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان در جواب این پرسش که چرا درصد عموم داوطلبان پایین است، تأکید می کند: درصدهای پایین متقاضیان در آزمون های ورودی دانشگاه ها نشان دهنده ناکارآمدی نظام آموزشی در آموزش و پرورش و آموزش عالی است و نباید آنرا به نامتعارف بودن سوالات نسبت داد. فقط تعداد کمی از سوالات در دسته خیلی مشکل قرار می گیرند و گرفتن نمره مناسب از مابقی آنها شدنی است. توجیه ناکارآمدی نظام آموزشی با ذکر این علت، اصلا درست نیست. در هر حال سوالات تحت نظارت و داوری در چند مرحله طراحی می شوند و کسب حداقل نمره، از سوالات آسان تر هم اتفاق نمی افتد!
نوروزی اظهار می کند: این تصور که فقط افراد با داشتن مدرک بالاتر، می توانند از نظر شغلی و خانوادگی موقعیت بهتری به دست آورند، ممکنست علت تمایل افراد به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر باشد.
وی با اشاره به قابلیت های هوش مصنوعی در پایان نامه نویسی خاطرنشان می کند: تکنولوژی هوش مصنوعی مسیری بسیار هموارتر از خریدوفروش پایان نامه مهیا می کند که با آن روبه رو هستیم، پس باید در تعیین تکلیف تاثیر این تکنولوژی بر پایان نامه نویسی اهتمام ورزیم.
علی منصوری، رییس علم سنجی و انتشارات دانشگاه اصفهان در گفت و گو با ایسنا خریدوفروش پایان نامه را مصداق بارز تقلب در پژوهش می داند و می گوید: پدیده خریدوفروش پایان نامه در کشور ما وجود دارد و انکار آن ممکن نیست. دانشگاه در ارائه امکانات و مهارت های پژوهشی کوتاهی می کند و تعریف کردن تعداد زیاد دانشجویان برای هر استاد، از دقت کار استاد راهنما که مسئولیت اصلی بررسی محتوای پایان نامه را برعهده دارد، می کاهد، البته در دانشگاه اصفهان تابه حال چنین گزارشی به دست ما نرسیده است.
وی می افزاید: اساتید راهنما مسئولیت اصلی بررسی محتوای یک پایان نامه را بر عهده دارند. تعداد زیاد دانشجویان منجر به کاهش دقت در مطالعه پایان نامه می شود؛ بدین ترتیب از پایان نامه ای دفاع می شود که خود دانشجو آنرا ننوشته است. دانشجو برای تحصیل در مقاطع بالاتر نیازمند مهارت هایی است که در دانشگاه ها از آن غفلت می شود. دانشجو روش مطالعه نمی داند پس به خرید پایان نامه روی می آورد؛ بعلاوه دانشجویان با اخلاق علمی آشنا نیستند و نمی دانند این کار غیراخلاقی است، البته در دانشگاه اصفهان این مساله مورد توجه است و دانشجویی که دوره اخلاق در پژوهش را نگذرانده باشد، اجازه دفاع ندارد. مصداق بارز تقلب در پژوهش همین خرید پایان نامه است. امکانات در بعضی دانشگاه ها جدی گرفته نمی گردد، پس دسترسی به اطلاعات و پایگاه های داده، برای دانشجو راحت نیست، بدین سبب انتظار نمی رود که دانشجو پایگاه های درست و منابع معتبر را شناسایی کند.
رییس علم سنجی و انتشارات دانشگاه اصفهان ادامه می دهد: دانشجوی مقاطع تکمیلی باید دوره روش مطالعه را بگذراند، اما این مسئله جدی گرفته نمی گردد. این را می توان با پرسش یک سوال در رابطه با روش مطالعه از فارغ التحصیان مقاطع تکمیلی به دست آورد. پس در مرحله پایان نامه نویسی دانشجو به این نتیجه می رسد که نمی تواند کار کند و با روش آشنایی ندارد.
منصوری با تکیه بر تأثیر فناوری های نوین در شیوه آموزش اضافه می کند: فناوری های نوین خصوصاً در عرصه هوش مصنوعی به قضیه تقلب در پژوهش دامن می زنند. مزایا و معایب پدیده هوش مصنوعی نیاز به بررسی دارد. امروزه باید شیوه ساخت پایان نامه یا نوشتن پایان نامه بوسیله هوش مصنوعی را به موارد تقلب در پژوهش اضافه نماییم. اگر دانشجویان قبل از این با صرف هزینه موفق به نوشتن پایان نامه می شدند، امروز با آشنایی ساده با تکنولوژی های جدید می توانند کل پایان نامه یا قسمتی از آنرا بنویسند.
وی ادامه می دهد: اعضاء هیات علمی، اساتید راهنما و دانشجویان باید با این مسئله آشنا بشوند تا در صورت نوشتن پایان نامه توسط هوش مصنوعی آنرا شناسایی کنند و البته طریقه کار با آنرا هم بدانند. راهکاراهای تشخیص و مصادیق تقلب در هوش مصنوعی نیاز به بررسی دارد. با سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت که بطور ویژه در عرصه معاونت پژوهشی به انجام می رسد، می توانیم جلوی این پدیده را بگیریم.
برای متخلفان خریدوفروش پایان نامه، مجازات تعیین شده است
میلاد مهدوی، کارشناس حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری نیز در این زمینه به ایسنا می گوید: قانون پیشگیری و روبرو شدن با تقلب در تهیه آثار علمی در قالب ماده واحده در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسیده است که مطابق با آن تهیه، عرضه و واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش یا سایر آثار مکتوب و ضبط شده علمی پژوهشی یا هنری شامل الکترونیکی و غیرالکترونیکی توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل با هدف ارائه کل اثر یا قسمتی از آن توسط دیگری به عنوان اثر خود، جرم است و مرتکب یا مرتکبان علاوه بر واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت مشمول مجازاتی همچون اگر جرم توسط شخص حقیقی ارتکاب یافته باشد، مرتکب به جزای نقدی درجه سه(از۳۶۰ میلیون تومان تا ۵۵۰ میلیون تومان) و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش(محرومیت از حقوق اجتماعی بالاتر از شش ماه تا پنج سال) محکوم می شود، همین طور درصورتی که جرم توسط شخص حقوقی ارتکاب یافته باشد علاوه بر مجازات مرتکب و مدیران و گردانندگان مربوطه، مجازات شخص حقوقی حسب مورد مطابق مواد ۲۰، ۲۱ و ۲۲ قانون مجازات اسلامی تعیین می شود، وفق تبصره ۵ این قانون ارائه خدماتی که در جریان تهیه آثار پژوهشی، علمی و هنری انجام آنها توسط اشخاص ثالث متعارف است از قبیل خدمات آزمایشگاهی، تایپ، کمک به گردآوری داده ها، ترجمه، تکثیر و ویراستاری اثر، مشمول حکم مقرر در این قانون نیست و جرم تلقی نمی شود.
وی می افزاید: خدماتی که قسمتی از پروسه آنها توسط گروه پژوهشی یا پژوهشگر به شخص ثالث و در ازای پرداخت حق الزحمه یا مانند آن برون سپاری می شود، بر طبق عرف علمی متخصصان هر رشته، موجه است و به آن خدمات متعارف می گویند. این موارد غیرقانونی نبوده و انجام دهنده، مرتکب تخلف نبوده است.
این کارشناس حقوقی خاطرنشان می کند: در صورتیکه ارتکاب جرم موضوع این قانون بوسیله پایگاه الکترونیکی یا در قالب بنگاه (شامل مؤسسه، شرکت یا هر نوع دیگر) شامل ثبت شده یا نشده صورت گیرد یا برای انجام آن مبادرت به تبلیغ به هر نحو شود، مرتکب یا مرتکبان به میانگین حداقل و حداکثر مجازات مقرر این قانون، محکوم می شوند، همین طور محل بنگاه یا پایگاه الکترونیکی متخلف به درخواست یکی از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا سایر مراجع مربوطه و با دستور مراجع قضایی حسب مورد، پلمپ یا متوقف می شود. معایب و مزایای هوش مصنوعی در کمک به نوشتن پایان نامه ها نیاز به بررسی دارد.
به گزارش این با من به نقل از ایسنا، فروشندگان مقالات علمی با ارائه کارهای با کیفیت در ازای دریافت مبالغ قابل توجه، همیشه تلاش نموده اند تا کیفیت محصولات خودرا بهبود بخشیده و نوع ارائه آنرا بهینه کنند. باتوجه به این روند، پیش بینی می شود در استفاده از هوش مصنوعی و خدمات آن هم بصورت پیشتاز حاضر شوند، بدین سان لزوم اجرای هوش مصنوعی بصورت قانونی و با حفظ رسالت دانشگاه در ارائه مهارت علمی به دانشجو، احساس می شود.
با گذر از معضل حل نشده خرید و فروش پایان نامه، امروز باید فکری اساسی درباب سنجش قابلیت های فعلی هوش مصنوعی در دانشگاه ها و تنظیم قوانین راه گشا کرد. با پیشرفت تکنولوژی در حوزه هوش مصنوعی و دسترسی عمومی به آن، نیاز است که با این تغییرات هم گام و هم شتاب پیش برویم. هرچند متخصصان پیش بینی می کنند که گسترش هوش مصنوعی در دنیا از میزان آمادگی مردم برای پذیرش آن پیشی می گیرد، اما عقب ماندگی کمتر کشورها از این فناوری، تلاشی بهادار و گرامی به شمار می آید.
باتوجه به این شرایط، انتظار می رود که دانشگاه ها و قانون گذاران کشور با پدیده هوش مصنوعی بطور منطقی و سازش جویانه رفتار کنند و بستری مناسب برای استفاده از این فناوری فراهم آورند. چالش ها و فرصت های پیش روی جامعه دانشگاهی در حوزه هوش مصنوعی و تجربه ناموفق در پیشگیری از خرید و فروش پایان نامه ها نیازمند توجه ویژه است. کوشش های مشترک قانون گذاران و جامعه دانشگاهی، راهکارهای مناسبی برای روبرو شدن با چالش ها و استفاده از فرصت ها ارائه می دهد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب