در یك مطالعه پژوهشی بررسی شد

گردشگری ادبی چیستی و راهکارهای توسعه

گردشگری ادبی چیستی و راهکارهای توسعه این با من: در یک مطالعه پژوهشی، پژوهشگران کشورمان با تأکید بر اهمیت گردشگری ادبی، عوامل موثر بر توسعه آنرا مورد تجزیه وتحلیل قرار داده اند.



به گزارش این با من به نقل از ایسنا، گردشگری، پدیده ای است که از گذشته های دور در جوامع انسانی به آن توجه شده و بر حسب نیازهای متفاوت اجتماعی و اقتصادی به پویایی خود ادامه داده است. در سالهای اخیر نیز با بهبود استانداردهای زندگی در جهان، گردشگری به یکی از مهم ترین کارهای تفریحی تبدیل گشته است. بر طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، در سال ۲۰۱۴ از هر ۱۱ شغل، یک شغل مربوط به صنعت گردشگری بوده و این صنعت، در آمدی معادل ۱۲۴۵ میلیارد دلار را بوسیله ۱۳.۱ میلیارد نفر توریست بین المللی کسب کرده است. به همین دلیل، بیشتر کشورها در سرتاسر جهان در پی بهره گیری از مزایای صنعت فوق خصوصاً بوسیله دریافت سهم فراوان از درآمد آن و افزایش اشتغال ناشی از توسعه این صنعت خدماتی در رقابت با یکدیگر هستند.

از سوی دیگر، بگفته متخصصان، به جهت اشتغال جوانان در صنعت توریسم، کشورهایی که با مشکلات ناشی از بیکاری دست و پنجه نرم می کنند از آن به عنوان ابزاری برای برطرف نمودن این مشکلات بهره می برند. تا آنجا که درآمد حاصل از گردشگری به عنوان بزرگ ترین درآمد صادرات برخی از کشورهای کوچک و درحال توسعه شناخته شده است. همین طور برخی اوقات بیش از یک چهارم تولید ناخالص داخلی آنها را شامل می شود. یکی از گونه های گردشگری، گردشگری ادبی است که در حیطه گردشگری میراث دسته بندی می شود. گردشگری ادبی پروسه بازدید از محل ها و جاذبه هایی است که با نویسندگان، شاعران و آثار آنها پیوند دارد و میان آثار فیزیکی برجای مانده از زندگی هنرمندان و مناظر ساختمان ها و فضای واقعی یا خیالی مطرح شده در آثار آنها تفاوتی قائل نمی شود.

محققانی از دانشگاه مازندران در همین رابطه مبادرت به انجام یک مطالعه پژوهشی کرده اند که در آن، عوامل مؤثر بر توسعه ی گردشگری ادبی در ایران مورد شناسایی و تحلیل واقع شده اند.

آن ها در این پژوهش کاربردی، ۳۰ نفر از متخصصان و نخبگان دحوزه‌ی گردشگری بطور عام و بطور خاص گردشگری ادبی را مورد پرسش قرار داده و داده های به دست آمده از آنها را به شکل علمی ارزیابی نموده اند.

نتایج این پژوهش نشان دادند که مقوله هایی ازجمله:

- بهبود اقدام های مدیریتی و نهادی،

- افزایش در سرمایه گذاری گردشگری ادبی و موارد مربوط به آن،

- ارتقا در رقابت پذیری گردشگری ادبی در خاورمیانه و جهان با تبلیغات مناسب،

- عوامل قانونی و طراحی الگوی بومی از گردشگری ادبی (به روایت های گفتمان، آموزش، توسعه ی فعالیت تخصصی و ترسیم مسیرهای ادبی)

به عنوان عوامل مؤثر در توسعه ی گردشگری ادبی در کشور ایران مطرح هستند.

به گفته فرهاد جوان، استادیار و پژوهشگر گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه مازندران و همکارش، «طبق بررسی های ما، عامل اقدام های مدیریتی و نهادی بر سایر عوامل دیگر تأثیر دارد. همین طور عامل طراحی الگوی بومی از گردشگری ادبی به روایت های گفتمان، آموزش، توسعه ی فعالیت تخصصی و ترسیم مسیرهای ادبی نیز که مهم ترین عامل در جذب گردشگران ادبی است، متأثر از سایر عوامل است و به خودی خود، تأثیری بر عامل دیگری نمی گذارد».

این پژوهشگران می گویند: «بر اساس یافته های ما می توان چنین بیان کرد که هم اکنون گردشگری ادبی با تمرکز بر سایت های مشاهیر، نمادها و محلهای ادبی، از شاخه های مهم گردشگری در ایران است که می تواند برای رقابت، کسب و منفعت اقتصادی، ایجاد اشتغال و حفظ و به تبع آن هویت فرهنگی بسیار مورد توجه قرار گیرد».

بر این اساس، در چنین عرصه ای، آن مقصدی برنده است که از پیش با شناسایی و تحلیل دقیق وضع موجود خود در امتداد تحقق هر چه بیشتر گردشگری ادبی به عنوان یکی از شاخه های جذاب در گردشگری و توسعه پایدار ایران گام بردارد.

قابل ذکر است، از این یافته ها، یک مقاله علمی پژوهشی تهیه شده که در نشریه «برنامه ریزی فضایی» انتشار یافته است. این نشریه دارای دوره انتشار فصلی بوده و متعلق به دانشگاه اصفهان است.




1403/03/26
10:17:05
5.0 / 5
186
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , تخصص , جوانان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما