با همكاری سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی هرمزگان انجام شد
برگزاری كرسی آزاداندیشی با مبحث بحران اشتغال فارغ التحصیلان دانشجو
به گزارش این با من به همت اداره كل ورزش و جوانان استان هرمزگان و با همكاری سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان هرمزگان كرسی آزاداندیشی با مبحث ˮ بحران اشتغال در فارغ التحصیلان دانشجویی ˮ با حضور نماینده وزارت ورزش و جوانان با حضور تعدادی از فعالان دانشجویی، سمن ها و نخبگان دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان (پردیس برادران) برگزار گردید.
به گزارش این با من به نقل از ایسنا، در ابتدای این جلسه مسئول سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی هرمزگان اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره دانشجویان را به برگزاری كرسی های آزاداندیشی و هم مطالبه گری آگاهانه دعوت كرده اند.
میلاد رأفت با تاكید بر صحبت های مقام معظم رهبری عنوان كرد: مطابق تاكید رهبر فرزانه ی انقلاب، اساس مدیریت كرسی های آزاداندیشی با نخبگان، اساتید فعال، دانشجویان فعال و مجموعه های فعال دانشجویی است؛ اما در جامعه امروز متأسفانه اساتید و مسئولین به علل متنوعی پای كرسی ها نمی آیند. از علل عدم استقبال از برنامه ی كرسی ها آزاداندیشی این است كه بازخورد عملیاتی از آن گرفته نشده و همین سبب دلسردی و رخوت دانشجویان شده است.
ایشان در ادامه نمایندگان دانشجویانی را از دانشگاه های مختلف همچون دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه علوم پزشكی، دانشگاه هرمزگان و دانشگاه پیام نور دعوت كرد كه به ایراد سخن، بیان مشكلات و دغدغه های موجود در فضای دانشگاهی و فضای كاری و شغلی شان بپردازند.
نماینده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: صحبت هایم را در دو بخش خواستگاه اشتغال دانشجویان و تحصیل و مشكلات اشتغال در میان دانشجو معلمان بیان خواهم كرد.
قائم بهرامی در بخش اول و مقدمه سخنان خود عنوان كرد: در گذشته قالب كلی مناسبات تولید و مصرف به شكلی بوده است كه فردی كه نیروی كار بود، خود نیروی كار مورد نیازش را می خرید، به شكلی تولید و مصرف از آن یك نفر بود، اما ورود به جامعه بشری به مدرنیته، با انقلاب تجاری یا همان كانتالیزم همینطور تولد بورژوازی همراه شد و در ادامه عرصه های تولید و مصرف، عرضه و تقاضا و نیروی كار دگرگون شدند.
وی ادامه داد: از این مرحله به بعد ما وارد دوره ای شدیم كه در آن زنجیره ای از نیروهای كاری برای هم كار می كنند. با عنایت به روند و مسیری كه اقتصاد در قرن های پس از انقلاب تجاری طی كرد، اشتغال و تولید و مصرف را می توان در دو چهارچوب كلی برای جوامع به كار بست.
این دانشجو بیان كرد: تمام این مقدمات گفته شد تا از اینجا به بعد مسئولان حاضر در جلسه مخاطب خاص صحبت ها باشند اما متأسفانه خود ما دانشجویان مخاطب خود قرار خواهیم گرفت.
بهرامی اظهار نمود: دو چارچوب بر مبنای اقتصاد ماركسیستی دولت وظیفه تولید، عرضه خدمات و ایجاد شغل را بر عهده می گیرد و دیگری در اقتصاد آدام اسمیتی یا همان بازار آزاد، دولت وظیفه تأمین و تضمین امنیت برای تولیدكنندگان، صاحبان سرمایه و عرضه دهندگان خدمات را بر عهده دارد.
وی خاطرنشان كرد: اما پیوند میان اشتغال و تحصیلات را به صورت خلاصه می توان" نقش مثبت تحصیلات دانشگاهی و آموزشی مهارت های تولیدی به افراد، در بهبود و افزایش تولید و خدمات اقتصادی كه مقرر است دولت یا بازار آزاد عرضه كنند" اشاره نمود.
این دانشجو اضافه كرد: با نگاهی به مطالب فوق، در هر صورت مخاطب تمام بحران های ما دولت می باشد و ما در ایران با دو پدیده غریب مواجه هستیم؛ دولت در هر چهارچوب كلی كه معرفی كردیم قرار می گیرد و از بد ماجرا، تكه های بد هر قسمت را برداشته است و دیگری وجود پدیده چند دولتی در ایران (دولت موازی و دولت سایه و غیره)
بهرامی در ادامه به بیان مشكلات موجود دانشجو معلمان اشاره نمود و اظهار داشت: ادامه تحصیل دانشجویان با دو مشكل اساسی روبه رو است، در ابتدا با استخدامی بودن این دانشجویان در آموزش وپرورش بعد از فارغ التحصیلی مدرك در گرو آموزش وپرورش بوده و اجازه ادامه تحصیل داده نمی گردد. به عبارتی جوان ۲۳ ساله تازه فارغ التحصیل شده تا ۲۹ سالگی اجازه ادامه تحصیل ندارد تا طرح خویش را بگذراند، علاوه بر آن تأثیر كم و یا حتی بی تأثیر بودن مدرك و سطح تحصیلات در حقوق معلمان (افزایش تنها ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزارتومانی در حقوق) و هم حق تنها اعمال مدرك آن هم فقط یك مرتبه.
وی در مورد حقوق كم در سال های ابتدایی خدمت، بیان كرد: بهترین سال های عمر یك جوان را در تعهد به آموزش وپرورش در مناطقی دورافتاده و كمتر توسعه یافته است آن هم با حداقل حقوق و مزایا. از طرفی گزینش های دانشگاه های آموزش وپرورش، حین و بعد از تحصیل كه بیشتر تعهد به منش خاصی را در نظر می گیرند تا اینكه تخصص، بار علمی و پتانسیل های علمی افراد در نظر گرفته شود. عدم وجود امنیت شغلی با پخش شدن و تك افتادن فارغ التحصیلان كه باعث هضم شدن شأن در این سیستم آموزشی سنتی می شود و ایستادگی در مقابل خلاقیت نو معلمان جوان تر از مشكلات دیگر این بخش است.
این دانشجو اظهار نمود: برداشته شدن معافیت سربازی معلمان از دیگر معضلات ما است. از سال ۹۳ به بعد دانشجویان باید به سربازی رفته و یا آموزشی سربازی بروند این در صورتی است كه به ما در ابتدای ورود به دانشگاه و در زمان ثبت نام چنین چیزی گفته نشده اما حالا از ضرورت گذراندن مدت ۴۵ روزه خدمت سربازی در تابستان بعد از اتمام دوره تحصیل سخن می گویند.
در ادامه نماینده دانشگاه علوم پزشكی از رشته پزشكی ضمن تبریك روز جوان و تشكر از حضور دانشجویان و گلایه از عدم حضور مسئولان، عنوان كرد: به طوركلی رشته های علوم پزشكی، به علت سر و كار داشتن با جان انسان ها بسیار مهم می باشد و به این علت باید نهایت توجه به دانشجویان یا بهتر است بگویم پزشكان و پیراپزشكان و پرستاران شود تا رغبت و جدیت در كار افزایش یابد.
متین وصال طلب با اشاره به اینكه در ادامه به عرضه اعداد و ارقام آماری پرداخته و اظهار داشت: عمق فاجعه را با آمارهای منتشرشده از منابع موثق نشان خواهم داد، تعداد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیكار وجود دارد كه از مقدار ۵۳ درصد را جوانان می سازند. جوانان برای تشكیل زندگی به شغل نیاز دارند، وقتی شغلی وجود ندارد، چگونه شاغل شود و چگونه انتظار می رود سن ازدواج افزایشی به دنبال نداشته باشد؟!
این دانشجو با اشاره به اینكه كاوه كیانی معاون مركز آمار در سال ۹۷ از افزایش یك در صد درصدی بیكاری نسبت به سال ۹۶ اطلاع داده است، افزود: بخش خدمات بیشتر از ۵۰ درصد اشتغال را شامل می شود، در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ سهم اشتغال ناقص ۳ درصد درصد افزایش یافته است.
وی در مورد اشتغال ناقص خاطرنشان كرد: مشاغل ناقص به مشاغلی گفته می شوند كه در آنها شغل افراد متناسب با رشته دانشگاهی آنها نیست و تنها از روی اجبار وارد آن شده اند كه به مراتب خطرناك تر از بیكاری است.
وصال طلب با اشاره به اینكه متأسفانه ۱۸ درصد فارغ التحصیلان آموزش عالی در سال ۹۷ بیكار بودند، اظهار نمود: این مورد نشان از عدم وجود بستر مناسب و هم عدم كارآمدی و كارایی آموزش عالی دارد.
وی عنوان كرد: هم اكنون بنا به اعلام قائم مقام سازمان نظام پرستاری، آقای محمد شریفی مقدم تعداد ۲۰ هزار پرستار بیكار در كشور وجود دارد، این در صورتی است كه در بعضی استان ها مانند استان كرمان با نیروی مازاد پرستاری مواجه بوده و در بعضی استان ها مانند تهران با كمبود نیروی كار روبه رو هستیم. این مورد كه چرا با فراهم آوردن شرایط مناسب و توجه به سختی كار این شغل، پرستاران مازاد در استان ها را به استان هایی كه كمبود پرستار در آنها وجود دارد منتقل نمی كنند جای بسی تعجب و تأسف دارد.
وصال طلب با بیان این سوال كه "چرا و به چه علت به سختی كار پرستاران توجه نكرده و امنیت شغلی ایجاد نشود؟ " عنوان كرد: برخورد پرستاران با مواد رادیواكتیو، آلوده و عفونی و عدم دریافت حقوق و مزایای خاص موضوعاتی نیستند كه بتوان از آنها چشم پوشی كرد، اما متأسفانه چشم پوشی هم می شود.
این دانشجو اظهار نمود: با بالا رفتن ظرفیت پذیرش دانشجویان با میزان جذب تناسب ندارد. پذیرش دانشجوی پرستاری در طول سه سال قبل افزایش دو برابری داشته كه هیچ تناسب معناداری با شرایط و استاندارد آموزشی كشور ندارد.
همینطور دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه هرمزگان افزود: در ابتدا بعنوان شركت كننده در این برنامه قصد داشتم متن بلند بالایی با مبحث " موانع اشتغال زنان" قرائت كنم اما با نیشخندی بر لب به خود یادآوری كردم كه صدها تن از من تنومندتر با صدایی رساتر از آغاز جنبش عدالت خواهی این مطالب را فریاد زده اند و جار زده اند اما حاصل چه بود؟! شنیدن بوده و عمل نكردن...
شیرین مصطفائیان افزود: همیشه و پس از گذر از هر پیچ تاریخی این ما زنان بودیم كه نخستین قربانی رویكردهای مسئولان بودیم. نخستین قشری كه با آن همه فداكاری در قوانین نادیده گرفته شد، ما بودیم و هستیم. تاریخ به آن چه گفتم گواه است.
فارغ التحصیل رشته سنجش از دور و GIS اضافه كرد: پس آقایان و خانم ها سخنم را كوتاه می كنم كه هر چه بر بلندای تاریخ فریاد زدیم شنیده نشد، سخنم را كوتاه می كنم كه انگار مفت نمی ارزد. ما دین مان را به حركت برابری خواهی جنیسیتی ادا كرده ایم.
مصطفائیان خاطرنشان كرد: حال به نشانه اعتراض به تمام تاریخی كه ما را نادیده گرفت و به احترام صدای تمامی زنان و مردان سرزمینم كه گفته و شنیده نشدند سكوت می كنم.
در ادامه یك فارغ التحصیل شده دانشگاه پیام نور هم ضمن تشكر از مسئولان برگزاری این برنامه و تسلیت به مردم سیل زده عنوان كرد: از آغاز سال متأسفانه شاهد سیل زدگی خیلی از استان های كشور بوده و هستیم، بنابراین امیدواریم اولویت تخصص بر تعهد اتفاق بیفتد.
محمد رستمی در ابتدای بحث با طرح سوال" آیا جمهوری اسلامی ایران علاقه ای به حل بحران اشتغال جوانان دارد؟ " افزود: آیا جمهوری اسلامی ایران عمق فاجعه را درك كرده است یا خیر؟ پاسخ سؤال ها ازنظر من خیر است.
وی ادامه داد: سوال اساسی این است كه علت بحران اشتغال در فارغ التحصیلان دانشجویی چیست؟ و پاسخ از دو منظر موردبحث قرار می گیرد؛ ابتدا بنگاه اقتصادی شدن وزارت آموزش وپرورش و دوم بنگاه اقتصادی شدن وزارت علوم. با نگاهی به شهریه های مدارس غیرانتفاعی و هم شهریه دانشگاه های آزاد، پردیس آزاد، دانشگاه های ملی شبانه می توان به این نتیجه رسید كه هم اكنون دانشگاه ها پول گرفته و مدرك می فروشند.
رستمی با بیان" آیا ورود و تعداد افراد دانشجو و رشته های دانشگاهی و خروجی دانشگاه تناسبی با بازار كار دارد؟ " خاطرنشان كرد: جواب اساساً بازهم خیر است. چونكه وزارت علوم به وزارتی اقتصادی تبدیل گشته است كه تنها به درآمد خود فكر می كند.
وی اظهار نمود: آیا خانواده ها در بحران اشتغال نقش داشته اند؟ بله! آمار وزارت كار نشان داده است پایین بودن درصد بیكاری در افرادی است كه تحصیلات دانشگاهی ندارند.
رستمی بیان كرد: بحران های به وجود آمده در اشتغال توسط وزارت علوم عبارت اند از: افزایش كمیت و صندلی دانشگاه ها، وجود بعضی از اساتید بی سواد در وزارت علوم، ادامه تحصیل تنها و تنها برای فرار از سربازی پسران، عدم ارتباط صنعت، بانك و وزارت علوم
وی در مورد راه های برون رفت از این بحران عنوان كرد: تأمین ظرفیت دانشگاه ها و كمتر شدن دانشگاه ها، افزایش كیفیت، دانشگاه ها، پایش علمی و كاربردی اقتصاد بر مبنای برنامه بلندمدت و تنظیم خروجی دانشگاه ها بر مبنای نیاز بازار از مهمترین راهكارهاست.
رستمی نتایج بیكاری را برای جامعه خطرناك دانست و اضافه كرد: نتایج بیكاری عبارت اند از كاهش اعتمادبه نفس، افزایش افسردگی در جامعه، عدم نشاط و شادابی، افزایش سن ازدواج، كاهش نرخ ازدواج، افزایش اعتیاد
وی با اشاره به اینكه در مسافرت اخیر رئیس جمهور به استان هرمزگان خبرنگاری با پرسیدن سؤالی در خصوص اینكه "برنامه دولت جهت استفاده از جام جهانی ۲۰۲۰ قطر چیست؟ " افزود: متأسفانه وی با گفتن " بروید و از قطر بپرسید" نشان دادند كه آن چنان كه باید از اتاق فكر ریاست جمهوری البته در صورت وجود نمی گردد به عقیده من یا اصلاً اتاق فكری وجود ندارد و یا اگر هم استفاده می شود مشاوران متخصص و كاردانی در آن حضور ندارند.
رستمی خطاب به نماینده معاون وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: اگر بتوانیم تنها دو یا سه كمپ مجهز و مطابق با استاندارد جهانی داشته باشیم برای برگزاری اردوهای تیم های حاضر در جام جهانی را به دلیل نزدیك بودن شرایط آب و هوایی ایران به قطر بر وضعیت اشتغال، ارزآوری و درآمدزایی خوبی را خواهیم داشت.
او همینطور به بیان مثال هایی از كشورهای مختلف پرداخت كه توانسته اند با روی كار آوردن صنعت گردشگری تحولات عمده و عظیمی را در اقتصاد كشورهایشان به وجود آورند، پرداخت و افزود: حال به نظر می آید اگر ایران هم با عنایت به شرایطی همچون وجود چهارفصل در یك سال به صورت هم زمان و از سویی جذب گردشگران به مقاصد مذهبی هم برای پیشرفت و بهبود وضعیت اقتصاد كشور دارد كه این قابلیت می تواند صنعت گردشگری خویش را در ایران بهبود ببخشد.
او در آخر اظهار داشت: حقیقتاً درنهایت می خواهم بگویم مدیران سن بالا و بازنشسته اگر صندلی مدیریت را رها كنند خود یك ایجاد شغل برای جوانان خواهد بود.
مسئول سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی هرمزگان هم با عرضه پیشنهادهایی در جهت ایجاد اشتغال برای دانشجویان عنوان كرد: با عنایت به اینكه خیلی از دانشگاه های دولتی در شهرهای ایران در خارج از شهر ساخته شده و دانشجویان بیشتر از نیمی از روز خویش را در دانشگاه ها قرار دارند، پیشنهاد داده ایم كه رستوران ها، كافی شاپ ها، پیرایش مردان، سوپرماركت ها و حتی فروشگاه هایی در دل دانشگاه ها ایجاد شوند تا هم دانشجویان درآمدی كسب كنند و هم خوابگاهیان برای تأمین نیازهای خود مسافت های طولانی را تا شهر طی نكنند.
میلاد رأفت افزود: دانشگاهی كه رشته مهندسی عمران دارد و دانشجویانی را در این رشته پرورش می دهد باید از دانشجوهای خود برای فضاسازی، مرمت و بازسازی بناها و نمای ساختمان های دانشگاهی، ساخت ساختمان های جدید استفاده نماید تا هم تجربه و سابقه كاری برای فرد باشد و هم انگیزه ای ایجاد شود.
وی ادامه داد: دانشگاه برای حل مشكلات بخش IT خود باید از دانشجویان رشته مهندسی كامپیوتر خود استفاده نماید نه اینكه افرادی را از بیرون آورده و دانشجوی دانشگاه بیكار باشد و به دنبال شغلی غیر در رابطه با رشته تحصیلی اش برود.
مسئول سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خاطرنشان كرد: دانشگاه اگر دانشگاه باشد باید بتواند از پس نیازها خود با استفاده از دانشجویانش بربیاید.
همینطور مدیركل آموزش های آزاد دانشگاه هرمزگان هم با اشاره به اینكه با صحبت دانشجویان آن چنان موافق نیستم، افزود: می توانم برای بیشتر صحبت های دانشجویان نقدهایم را كه از آغاز سخنرانی شان یادداشت كرده ام بیان كنم و بگویم كه گفته ها با حقیقت های موجود در جامعه تناقض دارند.
حلی ساز ضمن عرضه توضیحاتی به صورت كلی به نقد سخنان دانشجویان پرداخت و دانشجویان هم در مقابل به گفتگو و تعامل با وی پرداختند.
مدیركل آموزش های آزاد دانشگاه هرمزگان همینطور با مبحث مطرح شده توسط مسئول سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی به مخالفت پرداخت و اظهار داشت: فكر نمی كنم این طرح قابل اجرا باشد و اگر قرار باشد اجرا شود من به شخصه مخالف آن هستم. سایر پیشنهادات مطرح شده را هم صرفاً احساسی می دانم و نه عملی.
در انتها نماینده وزارت ورزش و جوانان ضمن تبریك روز جوان، بیان كرد: برخلاف آقای حلی ساز بسیار از این جلسه لذت برده و اساساً پیشنهادهایی همچون ساخت كمپ هایی برای حضور تیم های حاضر در جام جهانی را به گوش آقای رئیس جمهور خواهم رساند.
ساجدی عنوان كرد: حضور در چنین تعدادی از دانشجویان كه مطالبه گر بوده و پیشنهادات و خلاقیت های خوبی هم دارند بسیار لذت بخش است.
او در آخر اظهار داشت: از سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی هرمزگان به جهت برگزاری چنین برنامه ای با عنوان" كرسی آزاداندیشی بحران اشتغال در فارغ التحصیلان" متشكرم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب