مدیر اجرایی روزآمدسازی نقشه جامع علمی كشور تاكید كرد
لزوم هماهنگی بین بخش های مختلف نقشه جامع علمی کشور
به گزارش این با من، مدیر اجرائی روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور بر لزوم هماهنگی و اتصال بین بخش های مختلف نقشه جامع علمی کشور اصرار کرد و اظهار داشت: این امر تنها زمانی محقق می شود که میان این دو بخش از نظام آموزشی، هماهنگی و هم راستایی کامل برقرار شود.
به گزارش این با من به نقل از ایسنا، ناصر باقری مقدم در جلسه روزآمدسازی حوزه فنی مهندسی نقشه جامع علمی کشور ضمن بیان این مطلب بیان کرد: مسئله ما این است که مهارت های مورد نیاز در نظام آموزش وپرورش باید بطور موثر به مهارت های لازم در آموزش عالی منتقل شود. این امر تنها زمانی محقق می شود که میان این دو بخش از نظام آموزشی، هماهنگی و هم راستایی کامل برقرار شود. بسته های مهندسی به عنوان یک مدل آموزشی درنظر گرفته می شود باید بطور مستقیم با نقشه های عملیاتی کشور مرتبط شود.
ایشان سپس اشاره کرد: این بسته ها نباید بطور جداگانه و پراکنده عمل کنند، بلکه باید قسمتی از یک نقشه جامع و هماهنگ باشند که به نهادهای اجرائی و تصمیم گیری کشور متصل باشد. اقدامات این نقشه باید به شکلی طراحی شوند که در نهایت به یک نهاد یا ساختار مشخص وصل شوند، تا آن نهادها بتوانند وظیفه اجرای این اقدامات را بطور موثر و کارآمد انجام دهند و به رشد و توسعه ملی کمک کنند.
در ادامه کیارش فرتاش عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری اظهار داشت: باید آموزش مهندسی، اشتغال و توانمندسازی مهندسان و فارغ التحصیلان و توسعه فناوری را درنظر گرفت و تجربیات دنیا در این سه حوزه را بررسی کرد. در کشوری مانند ژاپن نیز بر روی توسعه فنی و مهندسی کار می کنند تا توسعه دهند.
وی اشاره کرد: کشور کره جنوبی در عرصه فنی مهندسی سرمایه گذاری می نماید و این امر را تنها به دانشگاه برون سپاری نکرده است. کشورهای دیگر نیز با شدت متفاوت با مشکلاتی که ما در عرصه فنی مهندسی داریم درگیراند و تنها منحصر به کشور ما نیست و دغدغه آنان هم است. اما می توان اظهار داشت که این کشورها در عرصه آموزش و توسعه فنی مهندسی برنامه های مشخصی برای توسعه و رشد خود دارند.
فرتاش با اعلان اینکه مشکلات حوزه فنی مهندسی در تمام کشورهای دنیا وجود دارد اظهار داشت: در آلمان سیستم کارآموزی با زمان طولانی تر در شرکت های بزرگ وجود دارد که دانشجوها با شرکت های بزرگ فنی ارتباط برقرار می کنند و معتقدند این تکنیک تاثیر خوبی بر نرخ بیکاری داشته است.
بگفته این عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و تکنولوژِی، در کره جنوبی نوآوری در آموزش مهندسی و استفاده از نوآوری دیده می شود و سرمایه گذاری بزرگی صورت می گیرد تا ظرفیتی از حوزه های فنی و مهندسی برای پژوهش درنظر گرفته شود. در آمریکا حوزه فنی مهندسی بیشتر به سوی نوآوری و کارآفرینی رفته است. در سنگاپور نیز در عرصه فناوری دیجیتال و هوش مصنوعی و در فنلاند سیستم باکیفیت دولتی بصورت برابر است و متناسب به علایق هر فرد و با عنایت به منطقه جغرافیایی در صنایع اشتغال زایی می کند.
وی اضافه کرد: ما آموزش فنی و مهندسی را در این چند مورد بیان کرده ایم که شامل آموزش، اشتغال و اشتغال پذیری، پژوهش و توسعه فناوری در عرصه فنی و مهندسی می شود. ما در توسعه فنی و مهندسی بدنبال اولویت های علمی ای هستیم که جایگاه کشور را تغییر دهد.
فرتاش اضافه کرد: نگاه ما سبک کارکردی به نقشه فعلی است و قسمتی از موارد فنی و مهندسی را بصورت رفت و برگشت به جهت اینکه متوجه شویم که نگاه کشورهای دیگر به توسعه فنی و مهندسی چگونه است، تنظیم کرده ایم. در بعد حکمرانی و زیرساختی نهادهای دولتی، سیاستگذار و نهادهای نظارتی حضور دارند.
ایشان سپس درباره ی لزوم ایجاد موسسه استانداردسازی برای رشته های فنی و مهندسی بیان کرد: ما استانداردی برای آموزش مهندسی نداریم. بعنوان مثال در آمریکا تعدادی نهاد بالادستی وجود دارد که آموزش مهندسی را استاندارد می کنند. در آلمان شورای اعتبار بخشی و موسسه استانداردسازی وجود دارد که در راستای ایجاد استاندارد آموزش مهندسی فعالیت می نمایند. در ژاپن کمیته استاندارهای صنعت و انجمن مهندسین دوره هایی برگزار می کنند و مدرک نیز ارائه می کنند که این مدارک نیز دارای ارزش است.
*اهیمت استانداردسازی در عرصه فنی مهندسی
حسین حیرانی مسئول دبیرخانه روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور در بخش دیگری از این جلسه بیان کرد: کشور ما به یک نهاد استانداردسازی در عرصه آموزش فنی و مهندسی نیازمند است تا باتوجه به وضع موجود، تطبیق صورت بگیرد. این نهاد باید بتواند مرجعیت علمی را در این زمینه به وجود آورده و به حل مشکلات موجود در در نظام فنی و مهندسی کمک نماید.
وی ادامه داد: یکی از چالش های مهم، دستیابی به فناوری های پیشرفته مانند فناوری کوانتوم است. برای رسیدن به این هدف، ابتدا باید جایگاه این فناوری در عرصه فنی و مهندسی مشخص شود و نحوه ترجمه آن به زبان فنی و مهندسی کشور بررسی گردد. در تدوین حوزه فنی و مهندسی باید به چهار مولفه اساسی توجه گردد که شامل اولویت ها، اهداف، اقدامات و راهبردها است. در تعیین اولویت ها، سیاستهای عمودی فنی مهندسی باید مدنظر قرار بگیرد، در صورتیکه در طراحی راهبردها، باید جنبه های افقی و پشتیبانی مورد توجه قرار گیرد. بررسی تطبیقی و جامع دراین خصوص می تواند به ایجاد ساختارهای موثر و منسجم کمک نماید.
منبع: inbaman.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵