پژوهشی جدید در حوزه سوخت های زیستی و انرژی های تجدیدپذیر

گامی نوین در تولید سوخت زیستی و انرژی از دریا

گامی نوین در تولید سوخت زیستی و انرژی از دریا به گزارش این با من، محققان به دنبال توسعه روش های نوین برای بهبود کارآمدی در زمینه تولید انرژی و سوخت های زیستی هستند. این پژوهشها می توانند راه را برای آینده ای پایدارتر و سازگار با محیط زیست هموار کنند و به چالش های در ارتباط با انرژی های تجدیدپذیر پاسخ دهند.



به گزارش این با من به نقل از ایسنا، یکی از بزرگ ترین چالش های جهانی، تأمین انرژی پایدار و پاک است. استفاده از منابع فسیلی به علت آلودگی های زیست محیطی و محدود بودن ذخایر، احتیاج به جایگزین های مناسبی مانند انرژی های تجدیدپذیر و سوخت های زیستی دارد. به همین دلیل، پژوهش های مختلفی در سراسر دنیا در حال انجام می باشد تا روش های جدیدی برای تولید و بهبود کارآمدی این نوع منابع انرژی پیدا شود. از جمله، انرژی حاصل از امواج دریا و سوخت های زیستی ساخته شده از جلبک های دریایی از پتانسیل های بالا جهت استفاده بعنوان منابع انرژی پاک و پایدار برخوردار می باشند.

علاوه بر این، بهره وری پایین فناوری های کنونی در استخراج انرژی از منابع طبیعی نظیر امواج دریا و مشکلات در ارتباط با تولید سوخت های زیستی با کارآمدی بالا، احتیاج به پژوهش های جدید در این عرصه ها را افزایش داده است. محققان در تلاشند تا با استفاده از تکنولوژی های جدید مانند نانوتکنولوژی و بهره گیری از منابع دریایی، روش هایی را پیدا کنند که نه تنها کارآمدتر باشند، بلکه با محیط زیست سازگارتر هم باشند. یکی از این شیوه ها، بهره گیری از امواج دریا برای تولید انرژی و استفاده از جلبک های دریایی برای تولید سوخت های زیستی است.

در این راستا، گروهی از محققان دانشگاه فلیندرز استرالیا با همکاری محققان چینی، تحقیقی را انجام داده اند که به بررسی امکان بهره گیری از انرژی امواج کوچک دریا و تولید سوخت زیستی از جلبک های دریایی پرداخته است. آنها موفق به طراحی دستگاهی شده اند که می تواند انرژی امواج کوچک دریا را به صورت خودکار جذب نماید و همینطور آنها روشی برای افزایش تولید جلبک های دریایی با هدف تولید سوخت های زیستی عرضه کرده اند.

در این پژوهش، محققان از نانوفناوری برای ساخت یک سنسور موج استفاده کردند که به صورت خودکار از امواج، انرژی دریافت می کند. این سنسور می تواند حتی کوچک ترین تغییرات در امواج دریا را تشخیص دهد و اطلاعات در ارتباط با آنها را ثبت کند.

این اطلاعات می توانند در بهبود کارآمدی دستگاههای استخراج انرژی از امواج مؤثر باشند. همینطور در این پروژه تحقیقاتی در عرصه تولید سوخت های زیستی، از نوعی فتوسنتز تقویت شده برای افزایش رشد جلبک ها و تولید لیپید استفاده شده است.

بر اساس نتایج به دست آمده، این سنسور جدید می تواند امواج دریا با دامنه های بسیار کوچک، حتی کمتر از ۰.۵ سانتی متر، را تشخیص دهد و این مساله به صورت قابل ملاحظه ای کارآمدی دستگاههای جذب انرژی از امواج را بهبود می بخشد. این امر به علت آن است که امواج کوچک به سادگی توسط سنسورهای موجود شناسایی نمی شوند و داده های در ارتباط با این امواج نادیده گرفته می شود.

همچنین، در حوزه سوخت های زیستی، روش جدید موفق به افزایش هم زمان رشد و تولید لیپید یا چربی در جلبک های دریایی شده که به بهبود تولید سوخت های زیستی کمک می نماید.

این یافته ها می توانند نقش مهمی در تولید انرژی های تجدیدپذیر داشته باشند. بهبود فناوری های در ارتباط با استخراج انرژی از امواج و افزایش تولید جلبک های دریایی برای سوخت زیستی، می تواند به کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی کمک نماید و از طرفی، تأثیرات منفی زیست محیطی را کم کند.

همچنین، این فناوری ها می توانند برای تولید سوخت های زیستی کارآمدتر و با هزینه کمتر به کار گرفته شوند و این مساله تحقق هدف های جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و استفاده از انرژی های پاک را آسان تر کند.

قابل ذکر است، نتایج این پژوهش در نشریه Device Today انتشار یافته اند؛ نتایجی که می توانند زمینه ساز تحقیقات و فناوری های بیشتری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر و سوخت های زیستی گردند.




منبع:

1403/07/26
13:56:53
5.0 / 5
9
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , دانشگاه , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما