در یك پژوهش دانشگاهی بررسی شد

چالش های اشتغال معلولین در جامعه امروز

چالش های اشتغال معلولین در جامعه امروز این با من: معلولیت جسمی و حرکتی یکی از چالش های مهم برای افراد در زندگی روزمره است و تأثیرات بسیاری بر اشتغال و کسب درآمد این افراد دارد. این موضوع، با وجود پیشرفت های پزشکی و فناوری، همچنان در جامعه دیده می شود. پژوهشگران در پژوهشی جدید تلاش نموده اند بطور دقیق موانعی که معلولین در راه اشتغال با آنها روبه رو هستند را بررسی نمایند.



به گزارش این با من به نقل از ایسنا، معلولیت، چه جسمی، چه روانی و چه ذهنی، یکی از واقعیت های تلخ ولی انکارناپذیر در جوامع مختلف بشری است. این وضعیت می تواند به شدت زندگی روزمره افراد را تحت تأثیر قرار دهد و آنها را در انجام کارهای عادی زندگی با مشکلاتی مواجه کند. آمارها نشان می دهند که با افزایش سن، میزان و تعداد افراد دارای معلولیت به صورت شایان توجهی بیشتر می شود و افراد بسیاری حتی قبل از رسیدن به میانسالی به صورتی از ناتوانی گرفتار می شوند. این مسئله از گذشته های دور وجود داشته و همچنان نیازمند توجه است. در چنین شرایطی، داشتن شغل و درآمد برای افراد دارای معلولیت یکی از ضروری ترین نیازهای آنها شمرده می شود، اما همیشه چالش های زیادی بر سر راه اشتغال این افراد وجود داشته است.

در خیلی از کشورها، همچون ایران، قوانینی وضع شده است که کارفرمایان را موظف می کند تا برخی از فرصت های شغلی را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند. اما در عمل، این قوانین به دلیلهای مختلف، همچون تبعیض های ظاهری و فرهنگی، بطور کامل اجرا نمی شوند. در نتیجه، افراد معلول اغلب از یافتن شغلی مناسب برای تامین نیازهای روزمره خود محروم می مانند. این مسئله نه فقط سبب فشارهای اقتصادی بر فرد معلول و خانواده اش می شود، بلکه او را به مرحله ای از وابستگی و ناامیدی می کشاند.

محمد امینیان ندوشن و دو تن از همکارانش از دانشگاه اردکان، پژوهشی را با هدف بررسی موانع اشتغال معلولین جسمی-حرکتی در شهر یزد انجام داده اند. آنها بدنبال این بودند که دریابند چرا افراد معلول در یافتن شغل با مشکلات بسیاری مواجه می شوند و چه عواملی به عنوان مانع در این راه نقش دارند.

در این مطالعه، محققان از میان جامعه معلولین جسمی-حرکتی شهر یزد، ۱۲ نفر را به روش هدفمند و از میان مردان انتخاب نموده و با آنها مصاحبه انجام دادند. این مصاحبه ها تا زمانی ادامه یافت که داده های به دست آمده به اشباع رسید و اطلاعات جدیدی اضافه نشد. سپس، داده های حاصله از این طریق، مورد بررسی و موشکافی آماری قرار گرفتند.

نتایج این پژوهش نشان می دهند که موانع اشتغال افراد دارای معلولیت جسمی-حرکتی را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد: محیط و جامعه، خانواده، و مسائل فردی.

در کنار این سه دسته، پژوهشگران ۱۸ مانع فرعی را نیز شناسایی نمودند که به عنوان چالش های ثانویه در راه اشتغال این افراد نقش داشتند. این موانع مشتمل بر نگرش های منفی در جامعه و عدم پذیرش افراد معلول در محیط های کاری، نبود قوانین حمایتی کافی و مناسب، و همین طور ضعف در زیرساخت های شغلی و آموزشی بودند.

تحقیق همین طور نشان داد که خانواده ها نیز نقش مهمی در موفقیت یا شکست فرد معلول در اشتغال دارند. نبود حمایت های عاطفی و مالی از طرف خانواده، یا داشتن نگرش منفی نسبت به توانمندی های فرد معلول، می تواند به شدت بر روی انگیزه و اعتماد به نفس فرد تأثیر بگذارد. علاوه بر این، در سطح فردی، خودباوری پایین و نبود مهارت های کافی نیز به عنوان عواملی شناسایی شد که فرد معلول را در یافتن شغل مناسب محدود می کنند.

این یافته ها که در نشریه «پژوهش توانبخشی در پرستاری» وابسته به انجمن علمی پرستاری ایران انتشار یافته اند، نشان دادند که محیط های کاری در خیلی از مواقع، شرایط مناسبی برای حضور افراد دارای معلولیت فراهم نمی کنند. عدم تطبیق زیرساخت ها و نبود استانداردهای لازم در محیط های کاری، افراد معلول را از خیلی از فرصت های شغلی محروم می کند. همچنین، جامعه هنوز بطور کامل نتوانسته است حضور این افراد را به عنوان قسمتی از نیروی کار بپذیرد و خیلی از مردم، توانمندی های آنها را دست کم می گیرند.

نتایج این پژوهش اهمیت زیادی در درک مشکلات اشتغال افراد معلول دارد و می تواند به سیاست گذاران کمک نماید تا باتوجه به موانع شناسایی شده، راهکارهای مناسبی برای بهبود شرایط این افراد در جامعه تدوین کنند. به ویژه، نقش حمایت های قانونی و آموزشی در بهبود وضعیت اشتغال این افراد بطور ویژه ای مورد تاکید قرار گرفته است. حمایت های مالی و عاطفی خانواده و تغییر نگرش آنها نسبت به توانمندی های فرد معلول نیز از دیگر عواملی است که باید در برنامه های آتی مورد توجه قرار گیرد.




منبع:

1403/07/23
08:03:37
5.0 / 5
53
تگهای خبر: آموزش , اطلاعات , انجمن , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما