ارتباط پدیده ای طبیعی با افزایش ارتفاع قله اورست

قدکشیدن اورست به کمک یک رودخانه راه زن!

قدکشیدن اورست به کمک یک رودخانه راه زن! این با من: قله اورست که به عنوان بلندترین نقطه زمین شناخته می شود، همیشه مورد توجه دانشمندان بوده است. پژوهش های جدید نشان می دهند که تغییرات طبیعی در محیط اطراف این کوه ممکنست نقشی مهم در افزایش ارتفاع آن داشته باشد. به ویژه، تغییر مسیر رودخانه ها و فرایندهای فرسایشی در رابطه با آنها از عوامل احتمالی موثر در این افزایش هستند.



به گزارش این با من به نقل از ایسنا، قله اورست یه به قول محلی های تبت، چومولونگما، با ارتفاع ۸۸۴۹ متر، حدود ۲۵۰ متر بلندتر از دیگر قله های بزرگ هیمالیا است. این ارتفاع اعجاب انگیز، همیشه پژوهشگران را بدنبال دلیلهای دقیق این تفاوت سوق داده است.

از آنجا که کوه های هیمالیا نتیجه برخورد صفحات تکتونیکی هند و اوراسیا هستند، فرآیندهای زمین ساختی به عنوان اصلی ترین عامل ایجاد و افزایش ارتفاع این کوه ها شناخته می شوند. اما یافته های جدید نشان می دهند که ممکنست مکانیسم های دیگری نیز در این افزایش دخیل بوده باشند. مطالعه درباره ی دلیلهای این افزایش ارتفاع می تواند درک ما از فرآیندهای طبیعی موثر بر زمین را افزایش داده و به کشف بهتر تغییرات جغرافیایی کمک نماید.

یکی از عناوینی که در چنین تحقیقاتی اهمیت دارد، فرایندی به نام «دزدی مسیل ای» است. این پدیده زمانی رخ می دهد که یک رودخانه، مسیر جریان آب رود دیگری را می رباید و موجب تغییراتی بزرگ در فرسایش و شکل زمین می شود.

حالا با بررسی این پروسه در رودخانه های نزدیک اورست، دانشمندان دریافته اند که این تغییرات ممکنست سبب بالا رفتن سطح زمین در نواحی مجاور و افزایش ارتفاع کوه شده باشد.

محققانی از دانشگاه زمین شناسی چین، مطالعه ای را انجام داده اند که به بررسی این پدیده پرداخته است. آنان با بهره گیری از مدل سازی های کامپیوتری، تغییرات در شبکه رودخانه های منطقه هیمالیا و تأثیر آن بر افزایش ارتفاع اورست را مورد مطالعه قرار داده اند.

این محققان، به طور دقیقتر به رودخانه آرون، یکی از شاخه های اصلی رودخانه کوسی، توجه کرده اند. مدلهای آنها نشان دادند که این رودخانه ۸۹ هزار سال پیش در جریان ربایش مسیل ای، مسیر آب رود دیگری را به خود جذب کرده است.

در این مطالعه، از مدلهای عددی برای شبیه سازی تکامل شبکه رودخانه ای کوسی و مقایسه آن با توپوگرافی فعلی منطقه استفاده شده است. این مدلها نشان داد که ربایش آب توسط رودخانه آرون موجب ایجاد یک گودال عمیق در دره این رودخانه شد که فرآیندهای فرسایشی شدیدی را بدنبال داشت.

یافته های این محققان نشان می دهند که فرسایش شدید در دره رودخانه آرون سبب از میان رفتن سریع برخی لایه های زمین شده و در پاسخ به این فرایند، سطح زمین در منطقه بطور ناگهانی بالا آمده است. این بالاآمدگی در سطح زمین، به افزایش ارتفاع اورست کمک کرده است.

مدل های آنها تخمین زده اند که حدود ۱۵ تا ۵۰ متر از ارتفاع اضافی اورست ممکنست به سبب این پروسه رخ داده باشد.

این یافته ها نشان می دهند که بااینکه کارهای زمین ساختی، بزرگ ترین عامل در ایجاد کوه های بلند هیمالیا هستند، اما تغییرات جغرافیایی نظیر ربایش مسیل ای و فرآیندهای فرسایشی نیز می توانند در بلندتر شدن قله های این منطقه نقش داشته باشند.

اهمیت این کشف در این است که نشان می دهد، حتی عوامل محیطی مانند تغییر مسیر رودخانه ها می توانند به تغییرات قابل توجهی در شکل و ارتفاع زمین منجر شوند.

این مطالعه در نشریه معتبر «Nature Geoscience» انتشار یافته است و پژوهشگران با بهره گیری از مدلهای پیچیده، توانسته اند توضیحی نوین برای قسمتی از افزایش ارتفاع قله اورست عرضه کنند. این یافته ها علاوه بر افزودن به دانش زمین شناسی، می توانند به فهم بهتر تغییرات جغرافیایی و فرایندهای طبیعی در دیگر نقاط کره زمین نیز کمک کنند.





منبع:

1403/07/12
11:45:06
5.0 / 5
118
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , كامپیوتر , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما