توسط وزارت بهداشت ابلاغ شد؛
دستورالعمل جدید امتحانات برای دانشجویان علوم پزشكی
معاونت آموزشی وزارت بهداشت درباب دستورالعمل امتحانات اختتام ترم و زمان پاسخگویی به سوالات توضیحاتی را ارائه نمود.
به گزارش این با من به نقل از مهر، معاونت آموزشی وزارت بهداشت در دستورالعمل جدیدی، درباب دستورالعمل اخیر این معاونت درباب زمان پاسخگویی به سوالات توضیحاتی ارائه نمود.
متن این دستورالعمل به شرح زیر است؛
احتراماً پیرو دستورالعمل ابلاغی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت درباب یکنواخت سازی آزمون های برخط، برای شفاف سازی خصوصاً درباب بندهای ۲ و ۳ و ۹ دستورالعمل مذکور، مراتب زیر به استحضار می رسد:
۱- زمان قید شده در بند ۲ در خصوص متوسط ۵۰ ثانیه به ازای هر سوال، مبنای کل زمان لازم برای یک آزمون می باشد. بدین سان بر طبق تعداد کل سوالات چهار گزینه ای، زمان کل آزمون تعیین می گردد. همانگونه که قبلاً نیز اشاره شد یک سوال می تواند ۴۰ ثانیه و سوال دیگر ۶۰ ثانیه زمان داشته باشد ولی متوسط زمان به ازای هر سوال، ۵۰ ثانیه خواهد بود. به عبارت دیگر، زمان لحاظ شده برای هر سوال بطور متوسط ۵۰ ثانیه می باشد که مبنای محاسبه کل زمان آزمون خواهد بود. (مثال: آزمون ۳۰ سوالی، دارای حداکثر ۱۵۰۰ ثانیه وقت خواهد بود).
۲- درباب زمان توقف در هر سوال که حداکثر ۵۰ ثانیه اعلام گردیده است (بند ۳ دستورالعمل) این زمان علاوه بر زمان تخصیص داده شده برای هر سوال تصریح شده در بند فوق می باشد. بعنوان مثال در صورتیکه برای یک سوال ۵۰ ثانیه وقت تعیین گردیده است. همانگونه که در دستورالعمل تصریح شده است. با نظر استاد مربوطه تا حداکثر ۵۰ ثانیه نیز زمان توقف بر روی آن سوال لحاظ می گردد. بدین سان مثلا اگر زمان لحاظ شده برای یک سوال ۵۰ ثانیه و زمان توقف منظور شده برای آن مثلا ۳۰ ثانیه باشد. کل زمان در اختیار دانشجو برای پاسخ به آن سوال ۸۰ ثانیه خواهد بود و آن سوال تا ۸۰ ثانیه در صفحه در رویت دانشجو برای پاسخدهی خواهد بود. ضمناً ممکنست نظر استاد، کافی بودن ۵۰ ثانیه برای یک سوال باشد (زمان توقف صفر ثانیه) که در این صورت حداکثر زمان در رویت بودن سوال، همان ۵۰ ثانیه خواهد بود.
باید توجه گردد که در هر حال، کل زمان آزمون بیش از زمان حاصل از (تعداد سوال در ۵۰ ثانیه) نخواهد بود. حال اگر دانشجویی در کمتر از ۵۰ ثانیه به یک سوال پاسخ دهد، زمان ذخیره شده را می تواند در قالب کل زمان تخصیص داده شده برای آزمون، برای امکان بازگشت ۱۰ درصدی به سوالات یا پاسخگویی به ۱۰ درصد سوالات ارفاقی (موضوع بند ۴ دستورالعمل)، و یا برای پاسخدهی به سوالات بعدی استفاده نماید.
۳- درباب سوالات یا آزمون هایی که بصورت تشریحی طراحی می شوند و نیز سوالات/آزمون هایی که به لحاظ ماهیت، تشریحی یا با تاکسونومی ۳ محسوب می شوند. نظیر case های بیماری آزمون هایی مانند درس فیزیوپاتولوژی که نیاز به بررسی case و تحلیل وضعیت بیمار دارند. یا برخی سوالات آزمون آمار، و برخی سوالات آزمون های شیمی که نیاز به محاسبات یا فرآیندهای تحلیلی خاص دارند. زمان تخصیص داده شده به هر سوال با نظر استاد مربوطه تعیین می گردد. بدیهی است درباب این نوع سوالات/ آزمون ها سفارش می گردد که از ارائه سوال بصورت ۴ گزینه ای خودداری گردد و دانشجو امکان ثبت روش دست یابی به پاسخ و چاره را داشته باشد.
منبع: این با من
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب