در یك تحقیق جدید بررسی شد
توسعه تفکر کسب وکاری دانشجویان با آموزش های کارآفرینی
به گزارش این با من، امروزه با عنایت به شرایط اقتصادی و اهمیت ایجاد شغل، پرورش ذهنیت کارآفرینانه در دانشجویان اهمیتی ویژه یافته است. در این راستا، پژوهشی انجام شده که به بررسی نقش آموزش های کارآفرینی در ایجاد و تقویت این نوع ذهنیت در بین دانشجویان پرداخته است.
به گزارش این با من به نقل از ایسنا، محققان از دهه های گذشته به این مورد پرداخته اند که چرا برخی افراد فرصت های کسب و کار را بهتر از دیگران شناسایی می کنند. برای یافتن پاسخ، دو رویکرد اصلی شکل گرفته است: یکی بر خصوصیت های فردی افراد تاکید دارد و بر این باور است که برخی دارای خصوصیت های شخصیتی خاصی هستند که امکان شناسایی فرصت ها را به آنها می دهد. اما این دیدگاه نتایج قانع کننده ای نداشته است. رویکرد دوم به جای تمرکز بر خصوصیت های شخصیتی، بر شیوه تفکر و ادراک کارآفرینی تاکید می کند و کارآفرینی را بعنوان یک روش تفکر و شناخت تلقی می کند. به بیانی دیگر، محققان دریافتند که افراد بر مبنای نحوه تفکر و تفسیر خود از انگیزه ها و محیط پیرامون، به ایده های جدید دست پیدا می کنند، نه صرفا به علت صفات شخصیتی خاص.
در سالهای اخیر، جوامع مختلف، بخصوص کشورهای درحال توسعه همچون ایران، با چالش هایی مانند فارغ التحصیلانی مواجهند که مهارت های لازم جهت راه اندازی کسب و کار را ندارند. ازاین رو، آموزش و توسعه تفکر کارآفرینی در بین دانشجویان اهمیت زیادی پیدا کرده است. این مورد از آنجا اهمیت بیشتری می یابد که ایجاد یک فرهنگ کارآفرینانه در دانشگاه ها می تواند به دانشجویان در جهت یافتن مسیرهای شغلی مستقل کمک نماید. خیلی از محققان اعتقاد دارند که پرورش ذهنیت کارآفرینانه باید از دوران تحصیل آغاز شود و این روند به آموزش هایی نیاز دارد که دانشجویان را برای تفکر به شیوه های خلاق و کارآفرینانه آماده سازد.
حسین مهدی زاده، استادیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی دانشگاه ایلام، به همراه دو تن از همکاران خود، به این مورد پرداخته و پژوهشی را انجام داده اند تا تاثیر آموزش های رسمی و غیررسمی کارآفرینی بر توسعه ذهنیت کارآفرینانه دانشجویان در ایران را مورد ارزیابی قرار دهند. هدف از این پژوهش آن بود که بررسی شود آیا این آموزش ها می توانند به پرورش تفکر و نگرش کارآفرینانه در میان دانشجویان کمک کنند یا خیر.
در این مطالعه، جهت بررسی نقش آموزش های رسمی و غیررسمی بر تفکر کارآفرینانه دانشجویان، از روش پژوهش پرسشنامه ای استفاده شد. جامعه آماری این مطالعه را تمامی دانشجویان دانشگاه های ایران تشکیل دادند که در نهایت تعداد ۴۳۶ نفر از آنان برای پاسخ به پرسشنامه ها انتخاب شدند. سپس داده های حاصله از این طریق مورد تحلیل قرار گرفت تا مشخص شود که آموزش های رسمی و غیررسمی چه تأثیری بر ذهنیت کارآفرینی دانشجویان داشته اند.
نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که وضعیت ذهنیت کارآفرینانه در میان دانشجویان در سطح ایده آل نبود. با این وجود، نتایج تحلیل آماری حاکی از آن بود که آموزش های غیررسمی کارآفرینی (نظیر شرکت در کارگاه ها و تعامل با کارآفرینان) تاثیر مثبت و قابل توجهی بر ایجاد تفکر کارآفرینانه داشتند.
جالب است که در این حوزه، آموزش های رسمی هم تا حدودی بر ذهنیت تفصیلی تأثیرگذار بودند، اما بر ذهنیت اجرایی کارآفرینی، تاثیر چندانی مشاهده نشد.
این پژوهش تاکید می کند که برای تقویت روحیه کارآفرینانه در بین دانشجویان، احتیاج به تمرکز بیشتر بر آموزش های غیررسمی و عملی کارآفرینی است.
نتایج این مطالعه حاکی از آن هستند که باآنکه دانشجویان به واسطه این آموزش ها به شناخت و درک بیشتری از کارآفرینی دست می یابند، اما این شناخت تنها در صورتی می تواند به اقدامات عملی و اجرایی منجر شود که در چارچوب آموزش های غیررسمی و واقعی صورت گیرد.
پژوهشگران این مطالعه همینطور خاطرنشان کردند که ترویج و تقویت نگرش های کارآفرینانه به منظور افزایش فعالیتهای کارآفرینی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، اهمیت فراوانی دارد.
بر اساس یافته های این پژوهش، آموزش های رسمی و غیررسمی در ایجاد نگرش های کارآفرینانه تأثیرگذار هستند، اما برای شکل گیری اقدامات عملی کارآفرینانه احتیاج به آموزش هایی است که به شکل عملی و تجربی، دانشجویان را در معرض فضای واقعی کسب و کار قرار دهند.
همچنین سفارش شده است که دانشگاه ها، دوره های فوق برنامه و کارگاه های کارآفرینی بیشتری برگزار کنند تا دانشجویان بتوانند مهارت های خویش را در محیطی شبیه سازی شده به فضای کسب و کار توسعه دهند.
لازم به ذکر است این یافته های پژوهشی در فصلنامه «پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی» وابسته به مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به چاپ رسیده اند. این نشریه به انتشار مقالات علمی با محوریت ارتقای آموزش عالی و توسعه نگاههای کارآفرینانه در آموزش اختصاص دارد و بستری برای عرضه یافته های پژوهشی نوین فراهم می آورد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب