رئیس فرهنگستان علوم:

روزآمدسازی نقشه مبتنی بر اولویت های محدود صورت می گیرد

روزآمدسازی نقشه مبتنی بر اولویت های محدود صورت می گیرد به گزارش این با من، رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه روزآمدسازی نقشه مبتنی بر اولویت های محدود صورت می گیرد، اظهار داشت: برای آینده نقشه جامع علمی کشور تدوین می شود در این راه باید کلان روندهای علم و فناوری در سطح جهانی را بشناسیم.


به گزارش این با من به نقل از ایسنا، محمدرضا مخبر دزفولی در اولین نشست روزآمدسازی نقشه جامع علمی به همت شورای آینده نگاری فرهنگستان علوم اظهار داشت: اگر مقرر است روزآمدسازی نقشه جامع علمسی در فرهنگستان پیگیری شود، باید اختیار ویژه ای داشته باشیم و همکاری تمامی بخش های فرهنگستان مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در روزآمدسازی نقشه سه بخش اصلی شامل علوم، علوم سلامت (پزشکی)، و علوم انسانی هستند که در بروزرسانی این سه بخش اختیار کامل دارند تا بخش های خویش را تدوین و در نهایت در قالب بسته ای یکپارچه به شورای عالی انقلاب فرهنگی عرضه شود.

رئیس فرهنگستان علوم با تأکید بر الگوی آینده اظهار داشت: برای آینده نقشه جامع علمی کشور تدوین می شود در این راه باید کلان روندهای علم و فناوری در سطح جهانی را بشناسیم، چونکه علم و فناوری مترادف با قدرت شده است. با گذر از ربع اول قرن ۲۱، نیاز است استراتژی های نزدیک به واقعیت تعریف نماییم. همچنین، باید روندهای کلان منطقه ای و ملی را احصا نماییم تا نقشه جامعی طراحی شود.

مخبردزفولی در برآورد کلان روندها بیان کرد: هوش مصنوعی و رباتیک، انرژی تجدیدپذیر، زیست فناوری، بلاک چین تعدادی از کلان روندهای جهانی است که باید مورد توجه باشد. روندهای کلان منطقه ای هم نشان میدهد که خروجی علمی منطقه چهار برابر شده است باید به این بخش هم توجه گردد.

وی بر واقع بینی در نقشه جامع علمی جدید اصرار کرد و اظهار داشت: برخی اشتباهات در نقشه اول رخ داده است که باید با نگاه واقع بینانه اصلاح گردد. اگر لازم است، باید ساختارها را تغییر دهیم و رویکرد های جدیدی اتخاذ نماییم. برنامه های جدید باید زمینی و واقع گرایانه باشند. سند جدید نباید کلی باشد، بلکه باید بر اهداف محدود و اولویت های مشخص تمرکز کند. در مرجعیت علمی هم بدنبال حل مشکلات کشور هستیم.

رئیس فرهنگستان علوم در ادامه بر تعیین اولویت ها اصرار کرد و افزود: برای طراحی یک نقشه جدید، انتخاب اولویت های درست ضرورت دارد. در این نقشه باید مشخص شود چه تعداد دانشجو، در چه رشته هایی و برای انجام چه پروژه هایی جذب خواهند شد. همچنین، مکانیزم اجرائی نقشه باید تدوین شود تا جهت گیری جدیدی متناسب با نیازهای امروز و فردا تعریف نماییم.

وی در آخر با اشاره به شهادت سید حسن نصرالله خطاب به عاملان شهادت وی ادامه داد: ممکنست امروز بخندید، اما فردا گریه خواهید کرد. شکست اسرائیل و خارشدن آمریکا و اسرائیل وعده الهی است و نصرت خداوند زمانی محقق می شود که دلی شکسته باشد.

*ضرورت حکمت بنیان بودن نقشه جامع علمی


حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیان کرد: به جهت اینکه سیدحسن نصرالله را به شهادت برسانند ده ها تن مواد منفجره استفاده کردند و این نشان دهنده عجز رژیم صهیونیستی که برای به شهادت رساندن سیدحسن تا این حد امکانات را بسیج کرد، ان شاءالله خون این شهید، درخت مقاومت را بیشتر از پیش آبیاری خواهدنمود.

وی در رابطه با روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور بر اصول حکمرانی اصرار کرد و اظهار داشت: ضروریست در این نقشه این اصول کاربست پیدا کند، اصل اول مساله محور بودن است، اگر نیازهای کشور را نبینیم، موفق نخواهیم بود. حفظ نخبگان، احترام به عالمان، و تمرکز بر مواد پیشرفته مانند کوانتوم از اهمیت بالایی برخوردارست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اصل دوم توجه به هدف است، هدف متعالی ما، تمدن نوین اسلامی است. ایران همیشه روحیه تمدن سازی داشته است و هدف این نقشه، رسیدن به مرجعیت علمی کشور است. باید افق زمانی مشخصی برای دستیابی به مرجعیت علمی در منطقه و جهان تعیین شود.

استاد خسروپناه اصل سوم را تعیین سیاست های راهبردی دانست و اضافه کرد: این نقشه باید سیاست های راهبردی و اهداف کلیدی را شامل شود.

وی در اصل چهارم بر جامعیت نقشه اصرار کرد و اظهار داشت: این نقشه باید جامع باشد و آموزش، پژوهش، فناوری، و نوآوری را در بر گیرد. نمی توان اظهار داشت که تنها یکی از این عوامل اولویت بالاتری دارد. در ادامه باید راهبردها در نقشه جامع مدنظر باشد، این نقشه باید سندی راهبردی و هدایتگر باشد و در صورت نیاز به اصلاحات ساختاری، شورای عتف، معاونت علمی، و بنیاد نخبگان باید در آن لحاظ شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه به نیازهای سیاست های کلان علم و فناوری را اصل بعدی ذکر کرد و اضافه کرد: این سیاست ها شامل شش محور اصلی است که باید به تمامی آنها توجه گردد.

استاد خسروپناه در آخر به حکمت بنیان بودن نقشه جامع علمی کشور اصرار کرد و افزود: حکمت، مفهومی قرآنی است که در آیه ۲۶۹ سوره بقره آمده است. دانش، بینش، منش، و کنش مصادیق حکمت هستند که قابل تعلیم و تعلم هستند. اگر نقشه بر پایه حکمت بنا شود، خیر کثیری به همراه خواهد داشت. باتوجه به تحولات علمی، باید روند بازبینی نقشه با سرعت بیشتری صورت گیرد.

*در روزآمدسازی نقشه جامع علمی باید به چالش های نقشه قبلی توجه شود


سعیدرضا عاملی، رئیس شورای تحول علوم انسانی هم در این جلسه بیان کرد: قاعدتاً با مسائل جدیدی مواجه هستیم که به روز آمدسازی نقشه جامع علمی کشور نیاز داریم و در این راه باید چالش های نقشه جامع قبلی بررسی شود.

وی افزود: یکی از نقص های سند قبلی عدم توجه کافی به علوم انسانی بود چون که فصل جداگانه ای برای آن در نظر گرفته نشده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: همین طور باید مدل نوشتن نقشه ساده باشد و تحولات فرهنگی فناوری با حکمرانی همگام باشد. اگر تمرکز روی موضوعات جدید داریم باید نحوه رسیدن به این فناوری ها را هم مورد توجه قرار دهیم. همین طور هدف مطلوب روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور باید پیشرفت و رفاه مردم باشد.

عاملی افزود: متاسفانه علوم انسانی جزء علوم ناظر قلمداد می شود در صورتیکه ۴۸ درصد ورودی دانشگاه ها مربوط به علوم انسانی است و دلیل اصلی این که امروز نتوانستیم به اندازه کافی پیشرفت نماییم این است که به علوم انسانی و هنر به اندازه کافی توجه نکردیم. با آنکه سطح آی کیو ایرانیان بالای متوسط جهانی قرار دارد اما نیازمند اصلاح سرمایه انسانی هستیم.

*راهبردهای روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور


در ادامه ناصر باقری مقدم رئیس شورای آینده نگاری فرهنگستان علوم عنوان کرد: نقشه جامع علمی کشور به عنوان یکی از مهم ترین اسناد راهبردی، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و در سال 1389 به تصویب رسید. این نقشه با هدف دستیابی به مرجعیت علمی کشور تا افق 1404 طراحی شده و شامل ارزش های بنیادین، اهداف کلان، و راهبردهای ملی و بخشی برای توسعه علمی و فناوری کشور است. با گذر زمان و تحولات سریع علمی و فناوری، لزوم بازبینی و روزآمدسازی این نقشه از طرف مقام معظم رهبری مطرح گردیده است.

وی افزود: محورهای اصلی روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: نقشه جامع علمی باید به شکلی طراحی شود که ایران را به مرجعیت علمی در منطقه و جهان برساند. این مرجعیت شامل سرآمدی در حل مسائل ملی و حضور در مجامع علمی بین المللی است.

باقری مقدم افزود: روزآمدسازی نقشه باید با تمرکز بر حل مسائل اولویت دار کشور، همچون مشکلات اقتصادی، زیست محیطی و سلامت صورت گیرد. تکنولوژی های جدید مانند هوش مصنوعی، زیست فناوری، و انرژی های تجدیدپذیر همچون اولویت های مهم در این راه هستند.

وی توجه به آموزش و پژوهش را از دیگر تاکیدات در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور قلمداد کرد و اضافه کرد: نقشه جدید باید جامعیت خویش را در حوزه های آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری حفظ کند و ارتقاء کیفی و کمی این حوزه ها را دنبال کند. همچنین، باید به نیازهای آموزش عالی و آموزش وپرورش به عنوان زیربنای توسعه علمی توجه ویژه ای داشته باشد.

رئیس شورای آینده نگاری فرهنگستان علوم عنوان کرد: نقشه جامع علمی کشور شامل مجموعه ای از راهبردهای کلان و ملی است که به توانمندسازی سرمایه انسانی، تعاملات علمی بین المللی، و گسترش زیرساخت های علمی و فناوری کشور می پردازد. این راهبردها باید با تغییرات جهانی علم و فناوری همگام شوند.

وی اظهار داشت: در پروسه روزآمدسازی، نقش فرهنگستان علوم و نهادهای در رابطه با علم و فناوری مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد نخبگان برجسته است. این نهادها باید با همکاری یکدیگر و برمبنای الگوهای مدیریتی کارآمد، نقش مهمی در اجرای نقشه داشته باشند.

باقری مقدم در رابطه با اهداف و نتایج مورد انتظار بیان کرد: افزایش نقش آفرینی علمی ایران در منطقه و جهان بوسیله افزایش تولیدات علمی و فناوری، تقویت همکاریهای علمی بین المللی و تبادل فناوری با سایر کشورها و حل مسائل راهبردی کشور با بهره گیری از دانش و فناوری های بومی از اهداف و نتایج مورد انتظار روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور است.

وی افزود: این نقشه همین طور تاکید دارد که روزآمدسازی باید بصورت مستمر و برمبنای ارزیابی های علمی و فناوری صورت گیرد تا بتواند با تحولات جهانی همسو باشد و از فرصت های جدید در علم و فناوری بهره برداری کند.

در ادامه اعضا جلسه از فرهنگستان علوم پزشکی، وزارت بهداشت، وزارت علوم و روسای دانشگاه ها نظرات کارشناسی خویش را در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور بیان نمودند.



1403/07/13
16:36:57
5.0 / 5
99
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , دانشجو , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما