شهاب اسفندیاری مطرح كرد؛

صداوسیما نهاد حکمرانی فرهنگ و رسانه است نه خدمات رسانی

صداوسیما نهاد حکمرانی فرهنگ و رسانه است نه خدمات رسانی این با من: شهاب اسفندیاری رئیس دانشکده صدا و سیما در نشست همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه با اشاره به شبهه تنظیم گری صداوسیما یادآوری کرد رسانه ملی، نهاد حکمرانی فرهنگ و رسانه است.



به گزارش این با من به نقل از روابط عمومی دانشگاه صداوسیما، نشست خبری همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» روز گذشته ۲۵ اردیبهشت ماه در دانشگاه صداوسیما اجرا شد. کمال اکبری دبیر این همایش با بیان وصول ۱۵۳ مقاله به دبیرخانه از برگزاری آن در ایام ۸ و ۹ خرداد در قم و تهران آگاهی داد.
در این جلسه خبری، شهاب اسفندیاری رئیس همایش، کمال اکبری دبیر همایش، محسن کرمی دبیر علمی، عیسی زارعی دبیر اجرائی همایش و عزیزالله سالاری معاون پژوهشی دانشگاه حضور داشتند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
در ابتدا شهاب اسفندیاری رئیس این همایش ضمن تبریک ایام دهه کرامت به حاضران در این نشست اظهار داشت: در دهه نود میلادی که نظریه های جهانی شدن عمومیت پیدا کرده بود، گسترش شبکه های ارتباطی و فناوری اطلاعات و تسهیل ارتباط مردم نقاط مختلف جهان و انتقال داده ها از هر گوشه جهان به گوشه دیگر برجسته شد. این وضعیت جدید، بیم ها و امیدهایی را هم در پی داشت. در آن زمان بین خود کشورهای غربی هم بر سر اینکه محصولات فرهنگی و رسانه ای چقدر می توانند مرزها را پشت سر بگذارند هم اختلاف بود.
رییس دانشگاه صداوسیما عنوان کرد: در همان زمان یکی از پیشگامان طرح این نگرانی، مقام معظم رهبری بودند که بحث شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی را مطرح نمودند و از حدود بیست سال پیش هم نسبت به گسترش فضای مجازی هشدار داده و وضعیت فعلی را پیش بینی کرده بودند.
وی اضافه کرد: امروز فضای مجازی و رسانه های اجتماعی کارکردهایی دارد که حتی از دست اربابان قدرت و پایه گذاران این فضا هم خارج شده است. گذشت زمان نشان داد که چیرگی مطلق نظام سرمایه داری بر افکار عمومی و فضای مجازی محقق نشده است؛ وقایع این روزهای دانشگاه های آمریکا و برخوردی که کنگره آمریکا با شرکت «تیک تاک» داشت، گواهی بر این مدعا است.
اسفندیاری عنوان کرد: در این میان، پرسش این است که ما چه کردیم؟ ما در همین بیست سال عملاً راه را برای همه رسانه های اجتماعی وابسته به دولت های متخاصم و کشورهای غربی باز گذاشتیم. شبکه هایی که بطورکامل در پیوند با خدمات امنیتی آمریکا و کشورهای غربی قرار دارند.
رییس همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» عنوان کرد: در این رویداد علمی تلاش می نماییم تا حساسیت و دغدغه مسؤولان نسبت به رسانه های نوین و پلت فرم ها و رسانه های اجتماعی بیشتر شود. این فضاها و ابزارها نباید قربانی اختلافات جناحی و نهادی بشود.
اسفندیاری اظهار داشت: مدتی است که شبهه ای به وجود آمده که صداوسیما نباید در این حوزه تنظیم گری کند. این دوستان فراموش کرده اند که صداوسیما نهاد حکمرانی بخش فرهنگی و رسانه ای کشور است و نهاد خدمات رسانی نیست. این همایش اگر بتواند این نگرانی ها و دغدغه ها را در افکار عمومی و ذهن مسؤولان مطرح کند بطور قطع توانسته به تعدادی از اهداف خود برسد.
در ادامه، کمال اکبری دبیر همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» نیز عنوان کرد: انقلاب اسلامی بر پایه ارزش ها و آوردن دین در حوزه حیات سیاسی و اجتماعی بوده است. در نظام جمهوری اسلامی ایران رابطه دین با حوزه های جدید یک مساله بنیادین است. یکی از این حوزه ها، رسانه های جمعی است. در این همایش بدنبال این هستیم تا ببینیم خدمات متقابل رسانه و دین در چه عرصه هایی رقم می خورد؟
وی اضافه کرد: ما باید بدنبال تولید ادبیات و محتوای مناسب در عرصه فضای مجازی و رسانه های نوین باشیم و از طرف دیگر بصورت علمی به پاسخگویی به شبهات شکل گرفته در این زمینه بپردازیم.
اکبری اظهار داشت: فراخوان همایش یک سال پیش منتشر گردید و بعد از آن ۴۰ دانشگاه و پژوهشگاه و مرکز علمی اعلام همکاری کردند. این نهادها در تشکیل شورای علمی پیش نشست های همایش و داوری و مقالات کمک کردند که جا دارد از این عزیزان قدردانی نماییم. تا امروز ۱۸ پیش نشست برگزار شده و اطلاع رسانی لازم هم در این مساله انجام شده است.
دبیر «همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه های نوین» اظهار داشت: ۳۳۶ چکیده مقاله به دبیرخانه همایش رسیده و از این مقدار پس از ارزیابی ها و اعلام پذیرش این موضوعات ۱۵۳ مقاله به دبیرخانه همایش واصل شد که پروسه ارزیابی مقالات انجام شده که جای تشکر دارد. در ایام هشتم و نهم خرداد ماه، ۴۹مقاله در قم و تهران ارائه خواهد شد.
وی اضافه کرد: نشست های تخصصی و مباحث و سخنرانی های ویژه ای نیز در این همایش ۲ روزه ارائه خواهد شد. امید است بتوانیم در یک همایش خوب و عالمانه، مباحث کاربردی را عرضه نماییم که قسمتی از شبهات جواب داده شود. ضمن اینکه مقالات برگزیده نیز در اختیار علاقه مندان و کارشناسان این حوزه قرار خواهد گرفت.
محسن کرمی دبیر علمی «همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه های نوین» نیز عنوان کرد: در طول تاریخ، پیامبران بزرگترین استفاده کنندگان از رسانه و تولیدکنندگان محتوا بودند و با ابزارهای زمان خود پیام الهی را به گوش مردم جامعه خودشان می رساندند. گلایه هایی که وجود دارد شاید ناشی از این باشد که سنت به خدمت گرفتن رسانه ها و پرورش رسانه ها را جدی نگرفته ایم.
وی اضافه کرد: این همایش بدنبال پاسخ به این پرسش است که آیا می توان از این رسانه های نوین که پیچیدگی های زیادی نسبت به تلویزیون و رادیو دارند برای ارسال پیام های دینی کمک گرفت یا اینکه نیاز به کنترل دارند؟ آیا این رسانه ها بیشتر فرهنگ گفت و گو را گسترش می دهند و یا اینکه مروج خشونت کلامی هستند. این ها موضوعات مهم و قابل بررسی هستند.
وی در ادامه تصریح کرد: ۱۰ پنل داریم که ۶ پنل در قم و چهار پنل در تهران انجام می شود. ما یک میزگرد نهایی هم داریم که صاحبنظران و اهل نظر در آن حاضر خواهند بود. افتتاحیه همایش در روز هشتم خرداد در قم است و اختتامیه هم روز نهم در تهران برگزار می شود که در این ۲ روز از اندیشمندان مختلف بهره خواهیم برد. بخشهایی از این همایش و سخنرانی ها بوسیله شبکه های تلویزیون بصورت زنده پخش خواهد شد. ان شاء الله با کمک اهالی رسانه پوشش خبری خوبی را شاهد خواهیم بود.
همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» هشتم و نهم خرداد ماه به ریاست شهاب اسفندیاری و دبیری کمال اکبری در قم و تهران انجام خواهد شد.


منبع:

1403/02/29
09:51:18
5.0 / 5
305
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , تخصص , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما